ارتباط بین افسردگی و بیماری التهابی روده

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، بیماری های التهابی روده شامل بیماری کرون و کولیت اولسراتیو می شود. علاوه بر درد جسمانی که این بیماران ممکن است تجربه کنند، تحقیقات جدید نشان می دهد که این گروه از بیماران در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند.

محققان همچنین دریافتند که بستگان افراد مبتلا به این بیماری نیز بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند. افراد مبتلا به بیماری التهابی روده ۹ برابر بیشتر از جمعیت عادی در معرض ابتلا به افسردگی هستند. برادرانی که بیماری التهابی روده نداشتند تقریبا دو برابر بیشتر احتمال داشت مشکلات عاطفی را تجربه کنند.

در عین حال، افراد مبتلا به افسردگی دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل بودند و بر اساس این مطالعه، بستگان آنها بیش از ۱.۵ برابر بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل بودند.

دکتر بینگ ژانگ، خبرنگار ارشد در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی گفت: این مطالعه یک تعامل بالینی بین این دو بیماری را نشان می دهد و اولین مطالعه ای است که رابطه دو طرفه بین بیماری التهابی روده و افسردگی در بستگان را بررسی می کند.

ژانگ می‌گوید: «احتیاط‌آمیز است که دریابیم افراد مبتلا به بیماری التهابی روده بیشتر مستعد افسردگی هستند، زیرا بیماری التهابی روده باعث علائم مداوم دستگاه گوارش می‌شود و می‌تواند به شدت به زندگی بیمار آسیب برساند.» و افزایش خطر افسردگی در میان بستگان بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده ممکن است نشان دهنده خستگی باشد اگر بستگان در مراقبت از بیمار مشارکت داشته باشند.

به گفته ژانگ، استرس محیطی، روده کوچک و عوامل ژنتیکی از جمله عواملی هستند که ممکن است در رابطه دوجانبه بین بیماری التهابی روده و افسردگی نقش داشته باشند.