برنامه تغذیه برای درمان کم کاری تیروئید



به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، کم کاری تیروئید وضعیتی است که در آن بدن به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند. هورمون های تیروئید به تنظیم رشد، ترمیم سلول ها و متابولیسم کمک می کنند. بنابراین، افراد مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن است دچار خستگی، ریزش مو، افزایش وزن، لرز و خستگی شوند. این بیماری بین یک تا دو درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. زنان ۱۰ برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

بیشتر بخوانید:

رژیم غذایی به تنهایی کم کاری تیروئید را درمان نمی کند، اما ترکیبی از مکمل ها و داروهای مناسب می تواند به کاهش این علائم و بهبود عملکرد تیروئید کمک کند.

چه غذاهایی مهم هستند؟

اگرچه تغذیه نمی تواند کم کاری تیروئید را به طور کامل درمان کند، اما می تواند سه نقش مهم در کنترل این بیماری ایفا کند.

غذاهای حاوی مواد مغذی خاصی مانند ید، سلنیوم و روی می توانند به حفظ عملکرد طبیعی تیروئید کمک کنند.

غذاهای دیگری نیز وجود دارند که بر عملکرد تیروئید تأثیر می گذارند، مانند غذاهای حاوی پرتقال یا سویا. بنابراین کاهش مصرف آنها باعث بهبود علائم کم کاری تیروئید می شود.

برخی از غذاها و مکمل ها ممکن است با نحوه جذب تیروئید مرتبط باشند که به کاهش این مواد نیز کمک می کند. تیروئید کم کار می تواند باعث اضافه وزن شود زیرا متابولیسم فرد را کند می کند بنابراین فردی که تیروئید کم کار دارد باید برای جلوگیری از اضافه وزن برنامه غذایی مناسبی داشته باشد.

تغییر در تغذیه می تواند بر احساس فرد تأثیر بگذارد و به بهبود کیفیت زندگی او کمک کند.

تغذیه برای کم کاری تیروئید

مکمل های زیر می توانند به بهبود کم کاری تیروئید کمک کنند:
– نه

بدن برای تولید هورمون های تیروئید به ید نیاز دارد. اگرچه بدن به تنهایی نمی تواند ید بسازد، اما باید آن را از تغذیه دریافت کند. کمبود ید همچنین می تواند منجر به بزرگ شدن غده تیروئید شود.

غذاهای حاوی ید عبارتند از:

پنیر
سیمبا
بستنی
نمک های یددار
تخم مرغ
– سلنیوم

سلنیوم یک ماده مغذی است که در تولید هورمون های تیروئید نقش دارد و دارای فعالیت آنتی اکسیدانی است. به طور طبیعی، بافت تیروئید حاوی سلنیوم است و مطالعات نشان می دهد که وجود سلنیوم در بدن به پیشگیری از بیماری تیروئید و افزایش سلامت کلی فرد کمک می کند.

غذاهای حاوی سلنیوم شامل موارد زیر است:

آجیل برزیلی
ماهی تن
میگو
گوشت گاو
مرغ
تخم مرغ
جوی دو سر
نان بهبود یافته
– فلز روی

روی یکی دیگر از مواد مغذی مهم است که تأثیر مفیدی بر هورمون های تیروئید دارد.

مکمل روی می تواند همراه با سلنیوم یا به تنهایی مصرف شود که در هر دو مورد باعث افزایش سطح هورمون های تیروئید T3 و T4 می شود.

غذاهای حاوی روی شامل موارد زیر است:

گوشت گاو
مرغ
سبزیجات
دانه کدو تنبل
ماست
در این قسمت به اختصار به غذاهای ضروری برای کم کاری تیروئید اشاره می کنیم:

زرده و سفیده تخم مرغ
گوشت در دو نوع سفید و قرمز
انواع ماهی و میگو و تن
همه سبزیجات مخصوصا آب پز
همه میوه ها از جمله تمشک، پرتقال و گوجه فرنگی
غلات بدون گلوتن مانند برنج، کینوا، چیا و دانه های کتان
نوشیدنی هایی مانند آب و سایر نوشیدنی های بدون کافئین

لیست غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید:

غذاهای خاصی وجود دارند که به غده تیروئید حمله می کنند و به سلامت آن آسیب می رسانند که با کاهش استفاده از مشکلات تیروئید می توان آنها را بهبود بخشید.

– گیتروژن

برخی از غذاها حاوی نیتروژن هستند که باعث کاهش تولید هورمون های تیروئید می شود.

غذاهای دارای پرتقال معمولا سبز و متقاطع هستند و شامل موارد زیر است:

کولارد
ریشه چغندر
کلم بروکلی
روسی باستان
بادام زمینی
سیب زمینی های شیرین
هلو
توت فرنگی
اسفناج
قهوه
چای سبز
الکل
ارزن
.لم
گل کلم
اگرچه این غذاها فواید زیادی برای سلامتی دارند، اما همانطور که در بخش سلامتی رطوبت نشان دادیم، افراد مبتلا به کم کاری تیروئید باید از این غذاها در حد اعتدال استفاده کنند تا هورمون های خود را تحت کنترل داشته باشند. البته پخت و پز می تواند اثرات سیتروژن را کاهش دهد.

– گلوتن

کم کاری تیروئید با اختلالات سیستم ایمنی مرتبط است، بنابراین ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های خود ایمنی مانند بیماری سلیاک باشید.

بیماری سلیاک باعث التهاب مزمن و آسیب به روده کوچک می شود که بدن بدون گلوتن نیز باعث ایجاد آن می شود. گلوتن پروتئینی است که در گندم و سایر غلات مانند جو و گندم سیاه یافت می شود.

بیماری سلیاک با حذف گلوتن در رژیم غذایی درمان می شود. افرادی که کم کاری تیروئید آنها باعث مشکلات سیستم ایمنی شده است باید گلوتن را از رژیم غذایی خود حذف کنند.

– سویا

محققان به این نتیجه رسیده اند که سویا با تولید هورمون های تیروئید مرتبط است.

مطالعات نشان می دهد که کم کاری شدید تیروئید پس از مصرف سویا به مدت شش ماه افزایش می یابد. اگر این غذاها را مصرف نکنید و دارو مصرف کنید، می توانید کم کاری تیروئید را بهبود ببخشید.

غذاهای سویا عبارتند از:

شیر سویا
سس سویا
تصاویر
غذاهای فراوری شده

غذاهای فرآوری شده کالری بالایی دارند و فواید بسیار کمی دارند، بنابراین باید از مصرف آنها پرهیز کرد. غذاهای فرآوری شده نیز منجر به افزایش وزن می شوند.

نمونه هایی از غذاهای فرآوری شده عبارتند از:

هات داگ
کیک
اهدایی
فست فود
بیسکویت ها
سایر استراتژی های تغذیه ای
برخی غذاها و مکمل ها وجود دارند که اثرات کم کاری تیروئید را کاهش می دهند.

داروها و مکمل‌های زیر در جذب هورمون‌های تیروئید توسط بدن اختلال ایجاد می‌کنند:

آنتی اسیدها
داروهای کاهش دهنده اسید معده
آنها کامل هستند
غذاها و نوشیدنی های با فیبر بالا
غذاهای سرشار از ید
غذاهای مبتنی بر سویا
افرادی که از این مکمل ها و داروها استفاده می کنند باید به طور منظم توسط پزشک تحت نظر باشند تا سطح آنها برای کنترل تیروئید افزایش یا کاهش یابد.

نکات مهم برای وزن سالم

استراحت مناسب داشته باشید: همه افراد به ۷ تا ۸ ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند. خوابیدن زیر آن باعث افزایش چربی به خصوص در معده می شود.

عاقلانه غذا خوردن را تمرین کنید: به غذاهایی که می خورید توجه کنید. مراقب سریع غذا خوردن باشید. با غذا ترکیب کنید. مطالعات نشان می دهد که باور به کاهش وزن هنگام غذا خوردن به کاهش وزن شما کمک می کند.

یوگا و مدیتیشن انجام دهید: یوگا و مدیتیشن به کاهش استرس و افزایش سلامت کلی شما کمک می کند و تحقیقات نشان می دهد که این دو تمرین وزن شما را سالم نگه می دارند.

یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات را امتحان کنید: خوردن غذاهای کم کربوهیدرات یا متوسط ​​برای حفظ وزن سالم بسیار مهم است. با این حال، نباید از رژیم کتوژنیک پیروی کنید زیرا خوردن کربوهیدرات کمتر می تواند هورمون های تیروئید را کاهش دهد.

انتهای پیام/