بهرام امیراحمدیان توصیف ویغور چین

بهرام امیراحمدیان در روزنامه شرق نوشت: امروز تورپان با حدود ۶۵۰ هزار نفر جمعیت در منطقه خودمختار سین کیانگ اویغور در شمال غربی چین واقع شده است. در سفری که در سال ۲۰۱۵ به این منطقه داشتم، دیدم که مسلمانان در همه جا در آرامش و آسایش زندگی می کنند. مساجد باز است و نمازگزاران به مسجد می روند. در سین کیانگ، برخلاف سایر نقاط چین، در طول سیاست یکپارچه، مسلمانان چین با این قانون متفاوت بودند و می توانستند فرزندان زیادی داشته باشند. علاوه بر این، استفاده از زبان اویغور و الفبا در سطوح مختلف، از زبان اشاره (از جمله چینی) گرفته تا روزنامه ها، نشریات و رادیو و تلویزیون بود که توجه من را به خود جلب کرد. حتی پشت نت های چینی، ارزش نت به زبان و الفبای نستعلیق اویغوری نوشته شده است.

بر خلاف تصور بسیاری از مردم اویغور به نقل از رسانه ها که آنها را با کت، عمامه، گاری و ارابه جنگی نشان می دهند، من خودم چنین لباسی را در این دوره ندیده ام. در واقع در بخش کشاورزی، تراکتورها و تریلرهایی را با یدک کش هایشان دیدم که توسط مسافران یا اعضای خانواده حمل می شد. از آنجا به شهر تورفان رسیدم و از موزه تورفان بازدید کردم. این شامل اشیایی از سلسله تانگ است که در قبرستان آستانه در نزدیکی شهر یافت شده است. همچنین متون ادبی و ادبی فراوانی به زبان های سغدی (از زبان های ایرانی شرقی که در حال حاضر در دانشگاه تهران تدریس می شود) درباره جاده ابریشم، پوشاک و اقلام مختلف در موزه موجود است. ساختمان موزه در سه طبقه در خیابان لائوچنگ شرقی واقع شده و یک موزه نوساز است. این موزه دومین موزه بزرگ سین کیانگ است. پس از بازدید از این موزه به بازدید از مسجد امین رفتیم. برج مناره امین قدیمی ترین برج سین کیانگ و تنها برج اسلامی در میان صدها برج در چین است. مسجد امین در حدود دو کیلومتری شرق تورفان قرار دارد.این مسجد در سال ۱۷۷۷ به افتخار قهرمان قهرمان تورفان «امین خواجه» ساخته شد. او یک میهن پرست برجسته بود که در طول زندگی خود برای اتحاد چین جنگید. او هشت پسر داشت; اما پسر بزرگش بر اثر بیماری درگذشت. در نتیجه همه پسران باقی مانده او در جنگ علیه شورشیان جونگار شرکت کردند. پسر دومش سلیمان نام داشت که با پول خود برجی ساخت. به همین دلیل به این برج سوگونگ تا نیز می گویند. پس از مرگ امین، سلیمان لقب پدری را به ارث برد و دومین فرمانروای تورفان شد. در ورودی مناره، دو تخته سنگ یادبود ساخته شده است. یکی کتیبه چینی است که دلیل ساخت این برج را برای تشکر از سلسله چینگ (۱۶۴۴-۱۹۱۱) و تجلیل از آثار عالی امین خواجه توضیح می دهد، در حالی که لوح به زبان اویغور و شکر خداست. .

خاستگاه تاریخی مناره امین خواجه را این اثر مهم معماری نشان می دهد. این برج ۴۴ متری بدون طبقه است. اساساً این برج ۱۰ متر قطر دارد و گنبدی اسلیمی در بالای آن دارد. در وسط ردیفی از آجر و پله های مارپیچ قرار دارد که به بالای برج منتهی می شود. این برج دارای ۷۲ پله می باشد همچنین دارای ۱۴ نورگیر جهت تهویه در مناطق مختلف می باشد. در بالا یک اتاق کوچک به مساحت ۱۰ متر مربع با پنجره های بزرگ در چهار طرف قرار دارد که دید خوبی به چشم انداز دارد. متاسفانه به دلیل امنیت ساختمان امکان بازدید وجود نداشت. در سمت راست برج، مسجد سوگونگ تا، یکی از بزرگترین مساجد سین کیانگ قرار دارد. مسجد اعظم علیرغم ظاهر رنگارنگش می تواند هزاران مؤمن را در خود جای دهد. مسجد آنقدر روشن نیست که برج را خراب کند و به اندازه عبادتگاه فروتن نیست. برج مدور امین و مسجد چهارگوش تفاوت بی برنامه ای دارند. ورودی برج ۵۰ یوان است و از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب باز می شود. در نزدیکی مسجد بازاری فرهنگی وجود دارد که در آن مواد غذایی، آجیل، صنایع دستی و پوشاک سنتی، سنگ کاری ظریف، محصولات تزئینی، فلز و چوب عرضه می شود. برای نماز قبل و بعد به مسجد رفتم. باید بلیط می گرفتم. وارد صحن مسجد شدم و به سمت وضوخانه رفتم. آب نبود. به سختی آب کافی برای ساختن کتاب دعا پیدا کردم. وارد مسجد شدم. پیرمردی جلوی در مسجد ایستاد و به او اجازه ورود به مرکز را نداد. به او گفتم مسلمان هستم و می خواهم نماز بخوانم. او مانع را برداشت و من وارد مهد کودک شدم. بعد از نماز از چند زاویه عکس گرفتم.مسجد ستون های چوبی زیبایی دارد.

پس از عکاسی، از مسجد بهبود یافتم. رفتم ارومچی. توربین های بادی در تمام مسیر نصب می شوند. توربین ها در تمام دشت های شنی برای بیش از صد مایل مسیر نصب می شوند. چین یکی از کشورهایی است که سرمایه گذاری زیادی در زمینه انرژی های نو انجام داده است. یکی از سه توربین کنار جاده را دیدم، خیلی بزرگ بود. من یک تریلر را دیدم که یکی از همان ها را حمل می کرد. علاوه بر طول تریلر، هر تیغه حدود سه فوت از تریلر بیرون زده بود. در طول مسیر به سمت خیابان پایین آمدیم. «توالت عمومی» روی توالت عمومی درج شد. کلمه توالت در سین کیانگ و آسیای مرکزی رایج است. «نیاز» عربی با «خانه» فارسی آمیخته شده است. اومدم هتل و استراحت کردم. عصر پیاده روی کردم. مغازه ای را نزدیک هتل دیدم که رنگ قرمز می فروخت. از آنجایی که قبلاً چیزی نخورده بودم، یک لیوان شراب قرمز خریدم و به آنجا رفتم.