خطرناک ترین نوع کم خونی چیست؟

اکثر افراد مبتلا به کم خونی شدید نیاز به درمان و پیگیری طولانی مدت دارند. این می تواند به جلوگیری از آسیب به سیستم های مختلف بدن کمک کند. اگر فکر می کنید ممکن است علائم کم خونی جدی داشته باشید با پزشک خود صحبت کنید.

به محض تشخیص زودهنگام و شروع درمان و پیگیری، نتایج بهتری برای جلوگیری از هرگونه عارضه بعدی خواهد بود.

وقتی بدن شما به دلیل کمبود ویتامین B-12 قادر به ساخت گلبول های قرمز سالم نباشد، دچار کم خونی خطرناک (PA) می شوید. مدت ها پیش، اعتقاد بر این بود که این بیماری کشنده است (“مضر” به معنای مرگ). اما این روزها به راحتی با قرص یا مهمات B-12 درمان می شود.

محققان تخمین می زنند که تا ۵۰ درصد کمبود ویتامین B12 در بزرگسالان به دلیل کم خونی شدید است. این نوع کم خونی را “مخرب” می نامند زیرا به عنوان یک بیماری جدی در نظر گرفته می شد. این به دلیل عدم درمان بود.

علل کم خونی خطرناک

کم خونی خطرناک شامل التهاب خود ایمنی در معده و ناتوانی در جذب ویتامین B12 در روده کوچک است.

اگرچه کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 ممکن است به دلیل کمبود ویتامین B12 در رژیم غذایی ایجاد شود، کم خونی خطرناک به دلیل ناتوانی در جذب ویتامین B12 ایجاد می شود.

دو علت کم خونی شدید وجود دارد: خود ایمنی و ژنتیکی.

کم خونی شدید زمانی رخ می دهد که معده قادر به ترمیم علت داخلی نباشد و روده کوچک نتواند ویتامین B12 را از غذا، از جمله غذاها، جذب کند.

گاهی اوقات کم خونی شدید با برخی از بیماری های غدد درون ریز خودایمنی دیده می شود، از جمله:

دیابت نوع ۱
کم کاری پاراتیروئید
بیماری آدیسون
بیماری شدید

در بیشتر موارد کم خونی شدید، سیستم ایمنی به سلول‌هایی که به سلول‌های جداری معروف هستند حمله کرده و آن‌ها را از بین می‌برد که باعث ایجاد علت در داخل معده می‌شود.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر کم خونی خطرناک هستند؟

برخی از افراد بیشتر از دیگران در معرض کم خونی شدید هستند.

سابقه خانوادگی این بیماری را داشته باشد
آنها بومی اروپای شمالی یا اسکاندیناوی هستند
دیابت نوع ۱ یا سایر شرایط خاص خود ایمنی
بخشی از معده شما برداشته شده است
۶۰ سال یا بیشتر باشد
خطر کم خونی شدید نیز با افزایش سن افزایش می یابد.

کم خونی شدید در برابر سایر انواع کمبود ویتامین B12

سایر کمبودهای ویتامین B12، مانند کمبودهای تغذیه ای، اغلب با کم خونی شدید اشتباه گرفته می شوند.

کم خونی خطرناک یک بیماری خود ایمنی است که سلول های جداری معده را از بین می برد و از عملکرد صحیح عامل داخلی جلوگیری می کند.

با این حال، کم خونی شدید می تواند یک جزء ژنتیکی نیز داشته باشد. می توان آن را در یک خانواده اجرا کرد. همچنین کودکانی با کم خونی خطرناک هستند که با یک نقص ژنتیکی به دنیا می آیند که مانع از ایجاد یک علت داخلی در آنها می شود.

کم خونی خطرناک و سایر کم خونی های ناشی از کمبود ویتامین B12 ناشی از سوء جذب در روده کوچک با تزریق عضلانی عضله B12 توسط پزشک قابل درمان است.

مکمل های مصرفی بالای ویتامین B12 ممکن است برای برخی از افراد مبتلا به کم خونی شدید انتخابی عالی باشد.

برای افراد مبتلا به کم خونی ویتامین B12 که در آن بدن می تواند ویتامین B12 را جذب کند، مصرف مکمل های ویتامین B12 و تنظیمات تغذیه می تواند درمان موثری باشد.

عوامل خطر برای ایجاد کمبود ویتامین B12 به دلایل دیگر عبارتند از:

مشکلات در روده کوچک
سایر علل التهاب دیواره شکم (گاستریت آتروفیک)
گاسترکتومی، که در آن جراحی بخشی یا تمام شکم را برمی دارد
عفونت های دستگاه گوارش
استفاده طولانی مدت از آنتی اسیدها
مواد غذایی برای مبارزه با کم خونی خطرناک
ویتامین B12 در تشکیل گلبول های قرمز نقش دارد.

بدن به دریافت کافی ویتامین B12 نیاز دارد که می تواند در غذاهایی مانند:

گوشت
تخم مرغ
شیر غیر غنی شده (سویا، آجیل و برنج)
بدن شما همچنین برای جذب ویتامین B12 که پروتئینی است که توسط سلول های جداری معده تولید می شود، به انواع دیگری از پروتئین نیاز دارد.

پس از مصرف ویتامین B12، به معده شما می رود، جایی که علت داخلی با آن بسته می شود. سپس هر دو در قسمت تحتانی روده کوچک شما جذب می شوند.

چه بیماری هایی باعث کم خونی خطرناک می شوند؟

بیماری های روده کوچک می تواند منجر به کمبود ویتامین B12 شود. این بیماری ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

بیماری سلیاک
بیماری کرون
اچ‌آی‌وی

اگر قسمت ایلئوم روده کوچک با جراحی برداشته شود، ممکن است کمبود ویتامین B12 نیز رخ دهد.

اختلال در گیاهان طبیعی باکتری های روده کوچک نیز می تواند منجر به کمبود ویتامین B12 شود. آنتی بیوتیک ها می توانند باعث کمبود باکتری های مورد نیاز برای حفظ هضم خوب روده شوند.

برخی از افراد ممکن است تعداد زیادی باکتری در روده کوچک داشته باشند که می تواند منجر به سوء جذب و کمبود ویتامین B12 شود.

تشخیص کم خونی شدید

پزشک چندین آزمایش را برای تشخیص کم خونی جدی انجام می دهد، مانند:

شمارش کامل هموگلوبین خون این آزمایش می تواند کم خونی عمومی را با بررسی مواردی مانند هموگلوبین و هماتوکریت اندازه گیری کند.

بررسی سطح ویتامین B12 اگر کمبود ویتامین B12 دلیل کم خونی شما باشد، پزشک می تواند سطح ویتامین B12 شما را از طریق این نوع آزمایش خون ارزیابی کند. سطح پایین تر از حد طبیعی نشان دهنده کمبود است.

عنصر طبیعی و آنتی بادی‌های سلول‌های جداری خون برای وجود آنتی‌بادی‌ها علیه عامل داخلی و سلول‌های جداری معده آزمایش می‌شود.

در یک سیستم ایمنی سالم، آنتی بادی ها مسئول شناسایی باکتری ها یا ویروس ها هستند. سپس میکروب های مهاجم را مشخص می کند.

در بیماری های خودایمنی مانند کم خونی شدید، سیستم ایمنی تمایز بین بافت های بیمار و سالم را متوقف می کند. در این حالت اتوآنتی بادی ها سلول های معده را که عامل داخلی را تشکیل می دهند از بین می برند و عملکرد آن را مختل می کنند.

کم خونی

درمان کم خونی حاد

درمان کم خونی حاد یک فرآیند دو قسمتی است. پزشک شما باید هر گونه کمبود ویتامین B12 موجود را درمان کند.

درمان کم خونی شدید معمولاً شامل موارد زیر است:

تزریق ویتامین B12 که به موقع تحت نظارت دقیق قرار می گیرد
در طول درمان سطح ویتامین B12 خون را کنترل کنید
دوز ویتامین B12 را بر این اساس تنظیم کنید

تزریق ویتامین B12 را می توان به صورت روزانه یا هفتگی انجام داد تا زمانی که سطح B12 به حالت عادی بازگردد. در چند هفته اول درمان، پزشک ممکن است کاهش فعالیت بدنی را توصیه کند.

هنگامی که سطح ویتامین B12 شما در محدوده باشد، ممکن است فقط یک بار در ماه نیاز داشته باشید که آن را تزریق کنید.

پس از اینکه سطح ویتامین B12 شما در سلامت کامل قرار گرفت، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که به جای تزریق، از مکمل های خوراکی B12 استفاده کنید.

با این حال، بسته به کمبود علت داخلی شما – جایی که ممکن است مصرف ویتامین B12 ضعیفی داشته باشید – تزریق ویتامین B12 ممکن است به عنوان تنها درمان شما برای کم خونی خطرناک مورد نیاز باشد.

عوارض کم خونی خطرناک

شاید پزشک شما بخواهد برای مدت طولانی شما را ببیند. این به آنها کمک می کند تا عوارض جانبی بالقوه کم خونی خطرناک را شناسایی کنند.

یک مشکل بالقوه خطرناک سرطان معده است. پزشک شما می‌تواند علائم سرطان را در صورت نیاز در ویزیت‌های منظم و از طریق عکس‌برداری و بیوپسی بررسی کند.

سایر عوارض احتمالی کم خونی شدید

آسیب اعصاب محیطی
مشکلات دستگاه گوارش
مشکلات حافظه، گیجی یا سایر علائم عصبی
مشکلات قلبی
این عوارض اغلب ناشی از کم خونی مزمن است. آنها می توانند دوام بیاورند، اما مدیریت خوب ممکن است.

دکتر شیوا نظری متخصص سرطان در پاسخ به این سوال که چرا برخی افراد دچار کم خونی می شوند، می گوید: گاهی کم خونی علل ژنتیکی دارد. یعنی به دلیل وراثت یا از طریق جهش های ژنتیکی و جهش های کروموزومی ایجاد می شود. یکی دیگر از عوامل موثر در بروز کم خونی استفاده از تغذیه نامناسب و استفاده از ریزمغذی ها و رژیم غذایی ناسالم است.

البته یک استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید می‌کند: گاهی ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند نارسایی کلیه یا کبد، عفونت‌های مزمن و جراحی‌های بزرگ منجر به کم خونی می‌شود.

به رژیم غذایی خود توجه کنید

اگر از جمله افرادی هستید که اغلب یا به هر دلیلی غذاهای فرآوری شده و فرآوری شده مصرف می کنید، وعده های غذایی اصلی روزانه مانند صبحانه را حذف می کنید، وعده های غذایی کوچک می خورید و از مصرف روزانه همه گروه های غذایی مهم (شیر، لبنیات) خودداری می کنید. محصولات (پروتئین، میوه ها، سبزیجات و غلات) بدن شما را از آهن و سایر مواد مغذی محروم می کند.

در این صورت اگر دچار خستگی، خستگی، از دست دادن تمرکز، ضربان قلب و مشکلات تغذیه ای، گوارشی و تنفسی هستید (تنگی نفس می تواند کم خونی باشد)، حتما برای تایید و درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید. کم خونی

کم خونی کودکان و بزرگسالان را نمی شناسد

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، یک چهارم جمعیت جهان از کم خونی رنج می برند و بیش از نیمی از آنها را زنان و دختران تشکیل می دهند. شیوع کم خونی در دختران و زنان نیز ناشی از عواملی مانند خونریزی قاعدگی و خونریزی پس از زایمان است (زنان در هر زایمان طبیعی به طور متوسط ​​۶۰۰ سی سی خون از دست می دهند).

البته کم خونی در زایمان های نارس و در کودکان و در افراد مسن به دلیل مشکلات دندانی و مشکلات گوارشی و عدم دسترسی به گروه های غذایی مختلف نسبت به سایر جوامع بیشتر رخ می دهد.

حال این سوال پیش می آید که آیا کم خونی در کودکان با بزرگسالان متفاوت است؟

این متخصص خون و سرطان کودکان پاسخ می دهد: کم خونی در کودکان با علائمی مانند کندی رشد، بی قراری، بی اشتهایی و در موارد شدید عدم تمرکز همراه است. حتی گاهی اوقات، این وضعیت در کودکان منجر به اختلال گفتار و رشد حرکتی، کاهش سرعت یادگیری و افت تحصیلی می شود. جالب اینجاست که سن طبیعی کم خونی شامل دوران کودکی و نوجوانی می شود.

اما در چه شرایطی کم خونی خطرناک می شود و با عوارض جدی همراه است؟

به گفته دکتر نظری، در مورد هموگلوبین پایین باید اقدامات مهمی زیر نظر پزشک انجام شود، زیرا موارد شدید کاهش هموگلوبین با خطر بالایی همراه است. احساس ضعف، خستگی، بی حوصلگی و خستگی در هنگام بالا رفتن از پله ها می تواند نشانه اولیه کم خونی باشد و باید بررسی شود.

اگر فردی به دلیل کاهش غلظت هموگلوبین دچار کم خونی فقر آهن شود، احساس خستگی و ناتوانی در انجام فعالیت های روزانه می کند، اما از علائم شدید این بیماری می توان به خستگی شدید، ضعف، تنگی نفس و فشار اشاره کرد. زندگی

به عبارت دیگر کم خونی حاد می تواند سرآغاز بیماری قلبی باشد و در صورت تداوم منجر به سرطان دستگاه گوارش شود.

قرص های فلزی همیشه راه حل نیستند

برای تشخیص قطعی کم خونی، فرد باید با پزشک مشورت کند و هیچ کس به سادگی با بررسی علائم و مصرف مکمل های حاوی آهن و اسید فولیک نمی تواند تایید کند که وی به این بیماری مبتلا شده است. به خاطر داشته باشید که علائم کم خونی نه تنها می تواند مشابه علائم سایر بیماری ها باشد، بلکه کمبود آهن تنها عامل کم خونی نیست.

بر این اساس این متخصص سرطان شناسی هشدار می دهد: برای هر درجه ای از کم خونی باید ابتدا علت بروز آن شناسایی و درمان مناسب آن انجام شود. ضمناً لازم به ذکر است که مکمل ها و مکمل های آهن فقط در صورت کمبود آهن ذکر می شوند.

به عبارت دیگر قرص های فلزی فقط در صورت کمبود آهن مناسب هستند و در موارد دیگر مناسب نیستند. تاکید می کند: افرادی که دارای آهن بالا هستند و یا به طور منظم تزریق خون دارند، مانند تالاسمی شدید، هرگز نباید قرص آهن را قورت دهند.

منبع: اطلاعات سلامت