رابطه آلزایمر با باکتری های دهان چیست؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، نوع رایج باکتری های دهان مرتبط با بیماری های دهان با التهاب عصبی و ایجاد بیماری آلزایمر مرتبط است. این مطالعه که توسط یک تیم بین المللی از دانشمندان انجام شده است، بر اساس شواهد قبلی مبنی بر ارتباط ضعیف سلامت دهان و دندان با زوال عقل و تخریب عصبی استوار است.

این ایده که بیماری لثه در شروع یا پیشرفت بیماری آلزایمر نقش دارد، یک نظریه در لبه برش تحقیقات زوال عقل است. اما در چند سال گذشته، تعداد فزاینده ای از دانشمندان شروع به جدی گرفتن این ایده کرده اند و مطالعات به آرامی برای بررسی این رابطه آغاز شده است.

بسیاری از تحقیقات تا کنون بر روی راه های احتمالی متمرکز شده است که در آن یک باکتری به نام PG (Porphyromonas gingivalis) که مسئول بسیاری از بیماری های لثه است، می تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر مغز تأثیر بگذارد. این مطالعه جدید بر روی نوع دیگری از باکتری های دهان به نام Fusobacterium nucleatum متمرکز شده است که در صورت وجود بیماری لثه اندازه آن افزایش می یابد.

تحقیقات جدید در مجموعه ای از آزمایش های شدید حیوانی نشان داده است که چگونه Fn باکتریایی می تواند تکثیر سلول های ایمنی در مغز را افزایش دهد. این پاسخ التهابی برای تسریع توسعه آلزایمر در حیواناتی که برای تقلید از این بیماری پرورش داده شده بودند مشاهده شد.

Jake Jinkun Chen از دانشکده دندانپزشکی دانشگاه واشنگتن توضیح داد: “در این مطالعه، آزمایشگاه ما برای اولین بار کشف کرد که Fn می تواند باعث التهاب سیستمیک شود و حتی به بافت سیستم عصبی حمله کند و علائم و نشانه های بیماری آلزایمر را تشدید کند.”

چندین سوال بی پاسخ مانده است، به ویژه اینکه چگونه این باکتری باعث آسیب مستقیم به بافت مغز می شود. مطالعه جدید هیچ اثری از Fn بر بافت مغز پیدا نکرد و به این نظریه اضافه کرد که نوعی از پاسخ التهابی به پاتوژن از مغز عبور می کند و بر از دست دادن اعصاب تأثیر می گذارد.

این مطالعه دو پروتئین بالقوه التهابی فعال شده توسط Fn را شناسایی می کند که قبلاً با تخریب عصبی مرتبط بوده اند. این یک مکانیسم قابل قبول فراهم می کند که توسط آن باکتری های دهان ممکن است توسعه بیماری های مغزی مانند آلزایمر را تسریع کنند. اما هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا این یافته ها به درمان های جدیدی برای آلزایمر منجر می شود یا خیر.

این تحقیق جدید در مجله Frontiers in Aging Neuroscience منتشر شده است.