علائم کلسترول بالا در پاها چیست؟

کلسترول بالا اغلب علائم هشدار دهنده زیادی را نشان نمی دهد، اما این علامت را می توان در پا در حالت استراحت مشاهده کرد.

کلسترول بالا اغلب “قاتل خاموش” نامیده می شود زیرا بی سر و صدا خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد. با این حال، زمانی که مواد چربی در رگ‌ها جمع می‌شوند، علائم خاصی ممکن است ظاهر شوند. یکی از نشانه های این فرآیند را می توان زمانی که فرد در حال استراحت است مشاهده کرد.

عدم درمان کلسترول بالا می تواند منجر به تشکیل پلاک در عروق بدن شود. پلاک یک ماده مومی شکل است که از کلسترول و سایر مواد تشکیل شده است. لوک وقتی فردی پلاک بیش از حد داشته باشد، شریان ها می توانند باریک شده و جریان خون را محدود کنند. وقتی اعصاب به این شکل می شوند، پاهای فرد می تواند قسمت بعدی بدن باشد که تحت تاثیر قرار می گیرد، که می تواند یک علامت هشدار دهنده باشد.

مسدود شدن جریان خون در پاها گاهی اوقات می تواند منجر به وضعیتی به نام ایسکمی بحرانی اندام (CLI) شود. NHS بیان می کند که ایسکمی بحرانی اندام یک مشکل جدی است که درمان آن می تواند چالش برانگیز باشد.

یکی از نشانه هایی که می تواند این بیماری را آشکار کند، درد شدید و سوزش در پاها است. این علامت در هنگام استراحت ظاهر می شود. این بیماری علاوه بر درد در هنگام استراحت می تواند علائم دیگری را در همان ناحیه ایجاد کند.

فهرست کاملی از علائم هشدار دهنده ایسکمی بحرانی اندام شامل موارد زیر است: پوست یک فرد رنگ پریده، براق، لطیف و خشک می شود. زخم های غیر التیام بخش (زخم های باز) روی پاها؛ از دست دادن عضلات پا؛ پوست سرد و بی حس انگشتان پا یا ساق پا، قرمز، سیاه و متورم هستند و چرک بدبو تولید می کنند که باعث درد شدید در ساق پا می شود.

این بیماری نیاز به درمان فوری دارد، زیرا در موارد نادر می تواند منجر به قطع عضو زیر زانو شود.

اگرچه درد ساق پا در حالت استراحت قابل احساس است، کلسترول بالا اغلب علائم زیادی ایجاد نمی کند. به همین دلیل است که پزشکان می گویند که مطمئن ترین راه برای بررسی سطح کلسترول در بدن آزمایش خون است.

با انجام آزمایش خون، پزشک می تواند میزان چربی موجود در جریان خون را نشان دهد. خبر خوب این است که پس از تشخیص بیماری، کارهای زیادی برای درمان آن وجود دارد.

یک رژیم غذایی سالم کلید پیشگیری از هر بیماری به خصوص کلسترول بالا است. هدف رژیم کاهش دهنده کلسترول کاهش مصرف چربی های اشباع شده است. سایر تغییرات سبک زندگی مانند ورزش، ترک سیگار و نوشیدن کمتر الکل نیز مهم هستند.