مزایای رژیم غذایی کم فیبر چیست؟

گلنوش محبعلی| در برخی موارد، رژیم غذایی کم فیبر مورد نیاز است. ما در اینجا در مورد یک ماده مهم برای حفظ سلامت روده صحبت می کنیم. با این حال، خوردن فیبر زیاد در برخی مواقع توصیه نمی شود. ممکن است لازم باشد مصرف فیبر خود را کاهش دهید.

لازم به یادآوری است که با توجه به سلامت روده و هضم غذا، اطمینان از مصرف روزانه ۲۵ گرم فیبر برای عملکرد خوب بدن ضروری است. جذب فیبر نه تنها از یبوست جلوگیری می کند، بلکه کلید جذب برخی مواد مغذی است.

بنابراین چه زمانی باید مصرف فیبر را کاهش دهید؟

در صورت عدم تعادل در میکروارگانیسم های بدن، رژیم غذایی کم فیبر را اتخاذ کنید. اولین باری که باید مصرف فیبر کاهش یابد، تعادل میکروارگانیسم ها در روده است. این بیماری معمولاً شامل افزایش میکروارگانیسم هایی است که بیماری زا هستند و باعث مشکلات گوارشی می شوند.

به هر حال، فیبر منبع اصلی انرژی برای باکتری های ساکن روده است، اما رشد آنها انتخابی نیست. اگر مواد مضر در رژیم غذایی شما به وفور وجود داشته باشد، وجود این ماده نتیجه معکوس خواهد داشت.

لازم به ذکر است که تعادل میکروارگانیسم ها انواع مختلفی دارد. برخی از آنها به دلیل از دست دادن چگالی ایجاد می شوند. در این زمینه، لازم نیست مصرف فیبر خود را محدود کنید.

تقریباً در همه موارد از این نوع، افزودن فیبر و پروبیوتیک توصیه می شود، زیرا این محصولات تأثیر بسیار خوبی بر عملکرد دستگاه گوارش دارند و تعادل میکروارگانیسم ها را باز می گرداند.

همیشه توصیه می شود قبل از استفاده از این استراتژی رژیم غذایی با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. کشت مدفوع می تواند برای تعیین علت دقیق مشکل و یافتن راه حل موثر مهم باشد.

به یاد داشته باشید که بسیاری از بیماری های روده با علائم مشابه وجود دارد، بنابراین تشخیص صحیح بسیار مهم است.

در بسیاری از موارد که عدم تعادل میکروارگانیسم های روده ای رخ می دهد، کاهش مصرف فیبر مهم است. در غیر این صورت، می تواند وضعیت را بدتر کند.

کاهش فیبر در بیماری روده

هنگامی که شرایط التهابی روده وجود دارد، مصرف فیبر شما نیز باید متوسط ​​باشد. این نوع بیماری معمولا دارای یک جزء خود ایمنی است و بسیاری از جنبه های فیزیولوژی آن هنوز ناشناخته است.

آنچه شناخته شده است این است که کاهش مواد غذایی مانند گلوتن و فیبر می تواند درمان این بیماری را بهبود بخشد، زیرا به کنترل علائم آن کمک می کند.

این واقعا به تحمل فرد بستگی دارد. برای برخی از افراد مبتلا به این بیماری، فیبر باعث نفخ، درد شکم و گاز بیش از حد می شود.

بستگی زیادی به نوع بیماری خاص و خصوصیات ژنتیکی هر فرد و همچنین درمان دارویی دارد.

تاکید بر این نکته مهم ضروری است که ادامه سرکوب فیبر در میان مدت پیامدهای منفی بر سلامت فرد دارد. همانطور که قبلاً گفتیم، این ماده منبع اصلی انرژی برای باکتری های سالم ساکن در روده است.

بنابراین، اگر نتوانند تولید مثل کنند، ممکن است وضعیت بدی در فرآیندهای گوارشی داشته باشند.

همچنین نباید شرایط انسداد روده را نادیده بگیریم.

در این حالت معمولاً با یک مشکل مکانیکی روبرو هستیم که اجازه نمی دهد مدفوع به درستی از دستگاه گوارش عبور کند.

گاهی اوقات نیاز به جراحی دارد، اما بهبود رژیم غذایی همیشه مهم است. بهتر است از وعده های غذایی مکرر و کوچک با فیبر کم اطمینان حاصل کنید.

مهم است که به یاد داشته باشید که فیبر یک ماده غیرقابل هضم است که حجم بولوس را بسیار افزایش می دهد.

این یک چیز مثبت است، زیرا گیرنده های مکانیکی روده را تحریک می کند و حرکات پریستالتیک (پمپ فشار مثبت) را برای جلوگیری از یبوست افزایش می دهد.

با این حال، این به پزشک یا متخصص تغذیه شما بستگی دارد که چه مقدار فیبر استفاده کنید.

به طور کلی توصیه می شود رژیم غذایی خود را برای جلوگیری از مشکلات جدی تنظیم کنید. در واقع کمبود فیبر در بسیاری از رژیم های غذایی نگران کننده تر از وجود آن در برخی موارد پاتولوژیک است.

اینکه آیا مصرف فیبر خود را کاهش می دهید یا نه به عوامل زیادی بستگی دارد

به همین دلیل بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

چه غذاهایی حاوی فیبر هستند؟

باید بدانیم کدام غذاها بیشترین فیبر را دارند.

اغلب منشا گیاهی دارند

به عنوان گزینه های زیر:

غلات کامل

میوه ها

سبزیجات

لوبیا

بادام زمینی

البته نسبت فیبر محلول به فیبر نامحلول در همه این محصولات یکسان نیست. با این حال، برخی از سبزیجات و غذاها مانند حبوبات دارای نوعی فیبر هستند که در روده بسیار قابل تخمیر هستند.

آنها تمایل به ایجاد گاز دارند، که یکی از دلایلی است که افرادی که از این علائم رنج می برند باید مراقب مصرف فیبر خود باشند تا زمانی که باعث درد و ناراحتی شود.

منبع: سلامت نیوز