مصاحبه نادر رادیویی با حسن خمینی


حسن خمینی:یک چیز را در مورد اینترنت به خاطر بسپارید. چیزهایی که نمی توان با آنها مبارزه کرد باید مدیریت شوند. مثلا موضوع ماهواره چه شد؟ باید اثر منفی داشته باشد و هیچکس مشکوک نباشد اما راه بسته نیست. مثلا یک تلگرام فیلتر شد اما همه برگشتند.»

به گزارش خبرآنلاین، گفتگوی مفصل حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی شنبه شب با برنامه تلویزیونی «صف صف اول» به شرح زیر است.

اگر بخواهید توصیف مفصلی از امام داشته باشید، مخصوصاً برای جوانانی که امام و فضایی را که در دوران انقلاب وجود داشت، درک نکردند، چگونه می توان امام را برای جوانان امروز ترسیم کرد؟

“من فکر می کنم فقط بحث جوانان نیست، شاید نسل های میانی نیز با این کمبود آگاهی مواجه هستند. تاریخ، چرا امام مورد لطف مردم است؟ این سوال بسیار مهمی است. نجف قدیم که حتی نامش را نمی شد در منبر آورد، چه اتفاقی افتاد حتی بزرگترین انقلاب تاریخ اینجا رخ داد؟به برخی از انقلاب ها می گویند انقلاب؛ .

او سپس به مدت ۱۰ سال در اینجا حکومت کرد، و چه اتفاقی برای بزرگترین قلب ها و تشییع جنازه در تاریخ ثبت شده در سراسر جهان افتاد؟ برخی نمی گویند که مردم ایران در آن زمان دیوانه بودند. دلایلی برای این وجود دارد. پس به نظر من نکته کلیدی ماجرای انقلاب این است که چرا امام ناگهان در دل همه ایرانیان ماندگار شد؟ در راه قداست یافت که در همه روستاها و شهرها به نام او سوگند یاد می کردند و به فرزندان خود می دادند. فکر می کنم اگر بخواهیم پاسخ کوتاهی بدهیم، امام نماد رویایی است که مردم ایران تاریخ خاص خود را داشته اند و آن را گرد هم آورده اند.

مردم قبل از انقلاب چه رنج هایی کشیده اند؟ اولی استبداد است. بی عدالتی چیزی است که مردم ایران از زمان صفویه، قاجار و پهلوی به گوشت و پوست آن دست زدند. اوج استبداد ستیزی در قانون اساسی آمده است، بعد از آن به دوران رضاشاه رسید و هرچه پیش رفت حتی به ترور مسئولین نظام نیز انجامید. آزادی ایده بزرگی است به این معنا که انسان در سرنوشت خود دخالت دارد. یعنی انسان باید سرنوشت خود را از دل برگزیدگان بیرون کند.

دومی استعمار است. استعمار درد بزرگی است و کاشتن بذر تبعیت از قانون اساسی در سفارت انگلیس خوشایند نیست. کودتا شد و خودشان رضاشاه را آوردند و بعد بردند. محمدرضا منتظر تصمیم سفارت انگلیس برای خروج از ایران است. بنابراین مردم خواستار استقلال از استعمار بودند. البته ما هیچ وقت مستعمره نبودیم.

عامل سوم دین است. مردم ایران ملتی متدین، خداباور و متحد هستند و به همین دلیل اسلام را پذیرفته اند. اما رویارویی که سلطنت پهلوی با دین مردم داشت، کشف حجاب، تعطیلی بسیاری از مساجد و نقشی که در بهائیت علیه اسلام داشتند، مردم به دنبال معنویت بودند.

نکته چهارم احترام است. احترام به ملت مثل آب برای ماهی است. ملت عزیز بودن به این معنی است که ما بی تاب هستیم و شهروند ایرانی در کشورش احساس نمی کند که قانونش با او و سایر شهروندان یکسان رفتار می کند.

پنجم، هدف دیگر مبارزه با تحجر است. آنچه امام به آن اسلام ناب می گفتند.

مورد بعدی غرور در برابر ظلم است. متأسفانه از محیط ضعیفی که در جوامع ما وجود داشته است آماری در اختیار جامعه ما قرار نمی گیرد. به عنوان مثال، ببینید اصلاحات ارضی چگونه به فقر منجر شده است و بسیاری معتقدند که خاندان پهلوی مبتکر آن بوده است. یکی از آنها خود پادشاهی است که فرمانروای بلامنازع است.

اینها چیزهایی است که در جمال آدمی گوینده آنها ظاهر می شود و اگر جامعه او را می پذیرد به این دلیل است که او پرچمدار این چیزها است و ما می خواهیم امام برای تاریخ ما امام بماند. برای اینکه نسل‌ها امام بماند، باید او را امام کنیم. زیرا این ارزش ها متعلق به نسل هاست.

امام یعنی مجموع همه این مطالبی که شما فرمودید و در عین حال ملاحظه فرمودید. در اینکه امام به قضای مؤمن حجت های الهی دارند شکی نیست اما امام از روز اول به عنوان ناظری شایسته نظاره گر سیاست ایران بوده و کفایت مدیریت امام رحلت حاج آقا مصطفی تا پیروزی است. . از انقلاب چون سرعت حوادث بالاست. این به دلیل هوش و ذکاوت امام و این است که ایشان تا پایان عمر در لبه ی سیاست روی سیاست متمرکز بوده اند.

از دیگر ویژگی های امام شجاعت است. می گفت سال ۴۳ که مرا بردند ماشین ما به دریاچه نمک پیچید و من مطمئن شدم که می خواهند مرا ببرند و دیدم نمی ترسم. اکثر مردم صلاحیت ندارند، اما امام شجاعت به خرج کردن شهرت دارد.

این نیاز به ویژگی های شخصی دارد که یک فرد بتواند آن را وقف کند و مایل باشد از شهرت خود در همه جا استفاده کند. امام در پایان جنگ فرمودند من حاضرم ادای احترام کنم تا مردم رستگار شوند.

photo_2022-06-04_23-46-38

وقتی انقلابی به دست می آید و باز امام این اصول را زیر پا نمی گذارد. امام بر توجه به محرومان و کوخ نشینان تأکید ویژه دارند و به مسئولان هشدار می دهند که در مقابل محرومان قرار نگیرند. نقش سطح انقلاب در دیدگاه امام چیست؟

«ما باید با تمام وجود از مظلوم و مظلوم حمایت کنیم و آنها را دوست داشته باشیم، اما باید با اصل بی عدالتی مبارزه کنیم. اولین شرط یک افسر این است که بتواند مشکلات مردم را حل کند. یعنی باید طعم محرومیت را بچشید و از محرومیت خلاص شوید. یعنی وام به ضعف ختم می شود.

جمله ای از امام گاهی به این معناست که ما مسئولیم و نتیجه نیستیم. هدف تعیین کننده تکلیف است. این گمراه کننده است که بگوییم ما به نتایج کاری نداریم. پس روح و جان و توانایی جمهوری اسلامی باید ریشه کنی فقر و فقر باشد و اگر آب در دست است آن را کنار بگذارد و فقر را ریشه کن کند. امروز همه باید کمک کنند تا موضوع فقر و تنگدستی مطرح شود.

روایتی است که از امیرالمؤمنین علیه السلام رسیده است که حضرت فرمود: حاکم باید تلخی مردم را بچشد».

سید حسن خمینی

برخی بر این باورند که ساده زیستی امام زمان (عج) به وضعیت توسعه آرامگاهشان بستگی ندارد. چرا این حس در اختیار دوستداران امام قرار می گیرد؟

«محراب در واقع نمادی برای جمهوری است و زندگی فرد یک چیز است و آنچه بعداً به عنوان دین یا نماد انجام می شود چیز دیگری است.

در سیاست خارجی ریشه محکمی در حقوق مسلم مردم ایران دارند. این جهت گیری حضرت امام از کجا می آید؟ چگونه می توان این روند را در دنیای امروز تحلیل کرد؟

«فکر می‌کنم به امام دو خصلت داد که بتواند این‌طور بایستد. یکی بحث توکل بر خدا بود. دومی که بسیار مهم است، مهم است. اگر افراد وجود داشته باشند، موفق می شوید. حتی در سیاست خارجی، زمانی که یک دیپلمات موفق از حمایت ملی بالایی برخوردار است. پس فراموش نکنیم که ملت ایران بسیار بزرگ است. یعنی دنیا برای تاریخش به روح ایران احترام می گذارد.

هیچ چیزی وجود ندارد که ظرفیت یک کشور را به عنوان حضور انسانی افزایش دهد. واقعیت این است که شما باید چیزهای زیادی داشته باشید، اما اگر افراد وجود داشته باشند، می توانید همه چیز را انجام دهید. امام چون مردم داشت جلوی دنیا ایستاد و مردم هم ایستادند. البته امام می فرمودند اگر همه با من نیستند، وظیفه من است که همین کار را بکنم.»

به نظر شما امام قولی دادند که می دانستند عملی نمی شود؟

فکر نمیکنم؛ یعنی مصمم بودند کاری را که انجام می دادند انجام دهند.

هدف از تحجر و پاسخ چیست؟

اول از همه از همه می خواهم که امروز به رهبری نگاه کنند. شرح خیلی خوبی از مباحث امام بود. اما بحث تحجر به این معناست که شما در گذشته بمانید و خود را متعهد به شرایط جدید نکنید. امام بعداً از این موضوع به عنوان «مسئولیت زمان و مکان در اجتهاد» یاد کردند که فکر می کنم مغفول مانده است. اگر درک نکنید که زمان تغییر کرده است، تفاوت ایجاد می کند.

امام مادی گرایی غربی را عامل فروپاشی جامعه می داند. «تقلید کوری برای هر چیزی به طور کلی، یعنی اگر کورکورانه تقلید کنید و به معنای اخلاقی خودتان ندیدید، اشتباه است که حتماً عواقب آن را خواهید دید».

اگر امام امروز حضور داشتند و این بحث آنلاین بود، نظر امام چه بود؟

«یک چیز را در مورد اینترنت به خاطر بسپارید. چیزهایی که نمی توان با آنها مبارزه کرد باید مدیریت شوند. مثلا موضوع ماهواره چه شد؟ باید اثر منفی داشته باشد و هیچکس مشکوک نباشد اما راه بسته نیست. مثلا یک تلگرام فیلتر شد اما همه برگشتند.

در اینکه دشمن دشمن است شکی نیست. یعنی کسانی که نمی خواهند جمهوری اسلامی باشند، هجمه باطل کرده اند، اما راه درست این است که صدا و سیما نماینده بخش بزرگی از جامعه باشد. اگر می توانید قدرت نرم خود را افزایش دهید. ما فکر خوبی داشتیم که آنها از ما می ترسند. ما دنیا را روی نوار ضبط کردیم. انقلاب اسلامی با دو مانع روبرو بوده است که یکی فارسی بودن زبان آن است. بدیهی است که آنها دشمن هستند، اما قصد ما این است که توانایی های خود را افزایش دهیم.»

امام چه نقشی در حیات نظری و عملی انتخابات داشت؟

“انتخابات یکی از شاخصه های دموکراسی است و بستر انتخاباتی باید همیشه وجود داشته باشد. کل ساختار انقلاب اسلامی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. ما می خواهیم دل به یکدیگر بدهیم و جلو برویم.”

این انقلاب ثمره خون و تلاشی حیاتی است. همه باید متحد شویم و به هم کمک کنیم. اتفاق بزرگی در تاریخ رخ داده است و احتمالاً همه نمی دانند چه کارهای بزرگی انجام شده است. «ظرفیت اداری جمهوری اسلامی در بالاترین حد است».

ائمه در عرصه خانه و خانواده چگونه بودند؟ یک خاطره کوتاه بگو

«تعامل امام و همسرش بیشتر از نسل خودشان است. نامه ای که امام ۱۰۰ سال پیش در لبنان نوشته که معنایی پنهان دارد. امام جد ما بود. اما پدربزرگ عزیز.

۱۴ خرداد سال ۶۸ روز غم انگیزی برای ما بود و امیدواریم خداوند همه درگذشتگان ما را به خصوص کسانی که اخیرا در آبادان تصادف کرده اند رحمت کند.

انتهای پیام/