نکات مهم مراقبت از مو و روتین بعد از ورزش



به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، ورزش منظم راه خوبی برای تناسب اندام و احساس قوی و پرانرژی است، اما عرق بعد از ورزش بوی بدی می آورد و وضعیت مو را بدتر می کند. احتمالاً بیشتر شما دوست دارید بعد از ورزش دوش بگیرید و از شامپو استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

در این قسمت راه حل ها و ترفندهایی را به شما معرفی می کنیم که باعث می شود بعد از ورزش روتین مراقبت از مو داشته باشید و بوی بد و عرق اضافی را از موهایتان پاک کنید.

نوع موی خود را بشناسید

برای اینکه بدانید چگونه با موهای خود رفتار کنید، همه باید نوع موهای خود را بشناسند و بهترین راه را برای مراقبت از موهای خود بیابند و سپس با توجه به نوع خود، یک روتین موی خوب داشته باشند.

موهای خود را هر روز نشویید

انواع موها باید به روش متفاوتی شسته شوند. بسته به نوع موهایتان، هر بار که کثیف شد آن را بشویید و لازم نیست هر روز این کار را انجام دهید. اگر موهای خشکی دارید، موهای خود را هر سه روز یکبار بشویید.

اگر موهایتان چرب است یک روز در میان بشویید و اگر موهایتان نرمال است هر دو یا سه روز یکبار بشویید. شستن بیش از حد موها باعث می شود موهایتان روغن طبیعی خود را از دست بدهد و موهایتان خشک و آسیب ببیند.

از شامپو استفاده نکنید

اگر ورزش می کنید و عرق می کنید، می توانید هر روز موهای خود را بشویید و از شامپو استفاده نکنید. برای از بین بردن عرق نیازی به استفاده از شامپو نیست و همچنین می توان عرق را با آب ساده از بین برد.

از شامپوهایی با pH متعادل استفاده کنید

اگر موهایتان را زیاد می شویید، از شامپوهایی با pH متعادل استفاده کنید. این نوع شامپو بدون آسیب شیمیایی مو و پوست سر را تمیز می کند.

از شامپو زیاد استفاده نکنید

اگر فکر می کنید با شامپو زدن و شانه زدن زیاد موهایتان تمیز می شود، در اشتباه هستید زیرا این کار به موهای شما آسیب می رساند، پس سعی کنید از شامپو و نرم کننده مناسب با نوع مو و میزان آسیب آن استفاده کنید. مقدار شامپویی که باید برای شستشو استفاده کنید به طول و ضخامت موهای شما بستگی دارد. برای مقدار متوسط ​​مو، شامپو به اندازه یک سکه کوچک کافی است.

هر دو هفته یکبار از شامپوهای پاک کننده ملایم استفاده کنید

اگر پوست چرب دارید و می خواهید شامپوی معمولی را با یک شامپو پاک کننده قوی جایگزین کنید، بهتر است هر دو هفته یک بار این کار را انجام دهید و چند بار بعد از ورزش موهای خود را بشویید.

این شامپوها تمام چربی، آلودگی و عرق انباشته شده روی پوست سر را از بین می برند و پوست سر را فاقد چربی می کنند و موها برای مدت طولانی سالم می مانند.

از شستن موهای خود با آب داغ خودداری کنید

آب داغ باعث ریزش روغن های طبیعی مو می شود، بنابراین موهای خود را با آب ولرم بشویید تا درخشندگی موها را حفظ کرده و از ریزش مو جلوگیری کنید.

از دم اسبی استفاده نکنید

نحوه بستن موهایتان در حین ورزش نقش مهمی در کثیف و عرق کردن موهای شما دارد. استفاده از نوارهای پلاستیکی که با مدل دم اسبی محکم بسته می شود، فشار زیادی به سر و مو وارد می کند و باعث شکنندگی و ظاهری زشت می شود.

برای جلوگیری از این اتفاق، موهای خود را با یک نوار غیر کشسان یا ساتن ببندید. این کش ها عرق را جذب می کنند و به موهای شما آسیبی نمی رسانند و همچنین از شکنندگی آن جلوگیری می کنند.

موها را در معرض دید قرار ندهید

اگر در حین ورزش موهایتان را در معرض دید بگذارید، تمام روغن موهایتان و موادی که قبلا برای درست کردن موهایتان استفاده می کردید، صورت شما را می خورد و باعث بسته شدن منافذ و در نهایت ایجاد جوش روی صورتتان می شود. بنابراین قبل از ورزش موهای خود را ببندید و چتری ها را با سنجاق سر یا هدبند جمع کنید.

مدل موهایت را عوض کن

به جای اینکه همیشه موهایتان را دم اسبی یا موی سفت بپوشید، هر چند وقت یکبار هنگام ورزش و بین دو شستن موهایتان را عوض کنید. مثلاً یک بار دم اسبی بلند و یک بار کم، گوجه فرنگی، گاهی بافت مو و … را امتحان کنید که باعث می شود عرق فقط در یک قسمت جمع نشود و موهایتان حالت بهتری پیدا کند.

دستمال کاغذی داشته باشید

سر ما بیشتر از بدنمان عرق می کند و به همین دلیل باید همیشه دستمال کاغذی داشته باشید و بین تمرین صورت و بدن و همچنین سرتان را پاک کنید و عرق اضافی را از بین ببرید تا موهایتان چرب و چسبنده نباشد.

موهای خود را برای جریان هوا باز کنید

بعد از دوش گرفتن، در صورت امکان، اجازه دهید موهایتان در هوا خشک شود. اگر برای خشک کردن موهای خود از سشوار استفاده می کنید از حرارت معمولی و خنک استفاده کنید زیرا حرارت سشوار می تواند به فولیکول مو آسیب برساند. قبل از استفاده از سشوار، از محصولات محافظ حرارت استفاده کنید.

ماساژ سر

ماساژ پوست سر گردش خون را در زیر پوست افزایش می دهد و به حذف سموم از پوست سر کمک می کند. هنگام شامپو زدن، پوست سر را ماساژ دهید تا به گردش خون در این ناحیه کمک کند. همچنین برای مراقبت از پوست سر و مو، هر هفته پوست سر را با روغن گرم زیتون، بادام یا نارگیل انجام دهید و بعد از نیم ساعت با شامپوی گیاهی بشویید. استفاده از ماسک های طبیعی مانند کیس، آووکادو یا تخم مرغ نیز برای مو مفید است.

از شامپوی خشک استفاده کنید

پس از انجام تمام مراحل بالا، احتمالاً باید برای روزهایی که سخت ورزش می کنید، انتخاب ثابت تری داشته باشید. خوشبختانه شامپوی خشک گزینه خوبی است. پس از ورزش و زمانی که موهایتان کاملا خشک شد، این شامپو را روی پوست سر خود اسپری کنید و محصول را به ساقه مو ماساژ دهید تا موهایتان به سرعت تازه شود.

موهای خیس را شانه نکنید

موهای خیس ضعیف تر، شکننده تر و آسیب پذیرتر هستند، بنابراین موها را به آرامی در حوله فشار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود و حوله را روی مو نکشید. همچنین وقتی موهایتان خیس است، برس نزنید، از یک شانه دندانه پهن استفاده کنید و ابتدا ساقه و نوک موها را شانه کنید، سپس قسمت بالایی را.

هنگام شانه زدن با موهای خود ملایم باشید

برای داشتن موهایی سالم، براق و بدون گره موها را یک بار در صبح و یک بار قبل از خواب به مدت حدود یک دقیقه شانه کنید، اما در حین باز کردن موهای خود ملایم باشید.

یک مسواک تمیز نگه دارید

برس موی کثیف مکان مناسبی برای رشد و تکثیر انواع باکتری های مضر است، بنابراین حداقل ماهی یک بار برس مو را با محلول جوش شیرین و آب گرم بشویید.

انتهای پیام/