هادی سروش: تسلیم در برابر بی گناهان و الله، اطاعت از حاکمان را اضافه مکن.


حجت الاسلام و المسلمین هادی سروش در شب هشتم محرم الحرام و در ادامه سلسله جلسات تفسیر لبیک یاحسین گفت: تسلیم در زیارت مهم و فضیلت است. امام حسین، اما این تسلیم به دستور یک فرد بی گناه است و به گفته نهج البلاغه، هیچ ایرادی ندارد که علت انتخاب نظری حضرت معصومه در مسائل اجتماعی را بپرسد. دانستن؛ اطاعت بی چون و چرا از حاکمان یکی از ساختارهای اشعره است که به رهبری خود حاکمان ایجاد شده است که متأسفانه بعضاً توسط برخی خطبه های رسمی و رسانه ها تبلیغ می شود!

هادی سروش: از نظر نهج البلاغه، موضوع دلیل برگزیده شدن در نظر امام معصوم در مسائل اجتماعی منعی ندارد/ تسلیم بی چون و چرا در برابر حاکمان از مخلوقات اشعری است.  این بنا به رهبری خود حاکمان ساخته شد

به گزارش جماران، حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش در شب هشتم محرم الحرام و در ادامه سلسله جلسات ترجمه «لبیک یاحسین» با بیان اینکه «مطیع» بودن در حج فضیلت است، گفت: امام حسین(ع) و این تسلیم برای اوامر معصوم است و از نظر نهج البلاغه مخالفتی با علت انتخاب نظریه امام معصوم در مسائل اجتماعی ندارد. اطاعت بی چون و چرا از حاکمان آثار اشعری با رهنمودهای خود حاکمان منطبق بوده است که متأسفانه برخی خطبه های رسمی آن را ترویج می کنند!

هادی سروش با اشاره به اینکه لبیک یا حسین(ع) برای تسلیم شدن در برابر خواسته های حضرت سیدالشهداء شگفت انگیز است، افزود: در بحث «تسلیم» دو نوع اطاعت داریم یکی اطاعت محض است که . در مورد قسمت کوچکی از دستورات دینی مانند تعداد رکعت نماز مهم است و قسمت دوم تسلیم امر در کنار فهم و جست و جو و تفحص است که امام خمینی بر آن تأکید دارند.

این استاد مسلک، اطاعت را اطاعت و اطاعت همراه با ایمان و جاذبه باطنی و خواسته های قلبی دانست و گفت: این اطاعت از اوامر خدا و اوامر معصومین مهم است. اما مهم این است که در اکثر آنها بدون تحقیق و کورکورانه از ما اطاعت نکرده اند و همیشه ما را برای تحقیق و دلیل یابی رها کرده اند. در مورد مسائل سیاسی و اجتماعی، حتی در جایی که حاکم بی گناه باشد، اجازه یا حتی اجازه تحقیق داده اند، مانند خطبه ۲۱۶ نهج البلاغه که فرمودند: من (به عنوان یک انسان و نه امام) خودم. نبینی که بالاتر از این است که خطا کنم و در اعمالم از خطا در امان نیستم مگر اینکه خداوند تواناتر از من مرا از خطا حفظ کند. بیا کار من رو ببین

حجت الاسلام و المسلمین هادی سروش افزود: همین مواضع را در نهضت حضرت سیدالشهدا علیه السلام می توان دید و می توان سخنان ایشان را در مدینه و مکه و در مسیر مکه به کربلا و کربلا درک کرد. . خود می توان آن را ملاقات امام حسین (ع) با اهل مکه و نامه به اشراف کوفه و بصره در کربلا و روشنگری امام حسین به یارانش و حتی به دشمنی چون عمر بن سعد دانست. .

این استاد در ادامه گفت: یک نکته مهم ایمانی در مورد تسلیم شدن در برابر عدالت; تعبیر خوبی از امام خمینی در همین موضوع است. به فرموده امام خمینی در کتاب «شرح چهل حدیث»; تسلیم شدن از صفات نیک مؤمن است که از طریق حجت معنوی و تعالیم الهی حاصل می شود و هر که از حق و اولیای خدا اطاعت کند، با آنان مجادله نکند; بنابراین به زودی به مقصد می رسد. در اینجا جای تعجب است، اگرچه امام در آن کتاب تسلیم کامل را ذکر کرده است که راز بزرگی است، اما در کتاب دیگرش شرح جنود اطلاعات و جاهلیت را که بعد از کتاب «شرح حدیث ۴۰» نوشته اند. «تسلیم» را برای «تحقیق» و بررسی» و نوشتن توصیف می کنند؛ انسان برای یافتن یک پزشک خوب تلاش می کند و وقتی پزشک کاملی پیدا می کند، بحث می کند و تسلیم او نمی شود و سعی می کند با عقل خود را معالجه کند. ممکن است در نهایت نابود شود

هادی سروش گفته است: جای تأسف است که برخی از سخنوران مشهور و رسمی این همه صراحت در مورد اطاعت را می گذرانند و آیه ۶۵ سوره نساء که به تمکین که نوعی واجب رفتاری است مربوط به کل بحث است. “تسلیم در برابر حاکمان” گسترش یافت! وای! آیه سوره نساء که می فرماید: «فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤْمِنُونَ حَتَّى یُحَکِّمُوکَ فیما شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لا یَجِدُوا فی‌ أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسْلیماً» در مورد بیعت و آن هم شخص رسول الله (ص) است که خدا می‌فرماید: «پیامبر من ! سوگند به پروردگارت که هنگام امر تو تسلیم نمی شود و حتی ذره ای شرم و ناراحتی در دل خود احساس می کند، ایمان ندارد، ولی باید تسلیم شود. چه تسلیم!”

این استاد در ادامه گفت: واقعاً این آیه چه ربطی به تسلیم شدن در برابر حاکمان جامعه دارد؟! آره؛ در زیارت امام حسین(ع) «مطاع» بودن مهم است و فضیلت است، اما این تسلیم امر معصوم است و از نظر نهج البلاغه استعلام دلیل خیار حرام نیست. . نظریه امام معصوم در مسائل اجتماعی. دانستن؛ اطاعت بی چون و چرا از حاکمان یکی از ساختارهای اشعره است که به رهبری خود حاکمان ایجاد شده است که متأسفانه بعضاً توسط برخی خطبه های رسمی و رسانه ها تبلیغ می شود!

حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش در پایان تاکید کرد: این یکی از آموزه های غرورآفرین اسلام و تشیع است که در سیره اهل بیت علیهم السلام تفاوت خضوع در مسائل معنوی و اجتماعی را می بینیم. و امور حقوقی و در اولی اجازه داده شده است.

انتهای پیام