هر آنچه که باید در مورد آلرژی خورشید بدانید

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، آفتاب هم می تواند مسئول جوش هایی باشد که روی شانه های خود پیدا کرده اید. شما ممکن است “بثورات خورشیدی” یا “آلرژی به آفتاب” داشته باشید، اما هرگز نام آن را نشنیده اید، بنابراین باید بدانید که چیست و چه کاری می توانید در مورد آن انجام دهید.

حساسیت به آفتاب چیست؟

به گفته پزشکان در کلینیک مایو، اصطلاح «آلرژی به آفتاب» را می توان برای توصیف شرایط مختلف به کار برد، اما معمولاً به هر جوش قرمز، خارش دار و سوزشی که پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید روی پوست ظاهر می شود، اطلاق می شود. پتانسیل آفتاب سوختگی می تواند ارثی باشد یا به طور غیرمنتظره به دلیل عوامل خارجی مانند آفت کش ها یا گیاهان خاصی مانند گل همیشه بهار یا ازگیل وحشی رخ دهد. به عنوان مثال، آنتی بیوتیک ها، ضد قارچ ها، آنتی هیستامین ها، داروهای کاهش دهنده کلسترول، دیورتیک ها، داروهای هورمونی (مانند قرص های ضد بارداری)، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی ممکن است خطر واکنش تصویری را افزایش دهند.

علائم چیست؟

متداول ترین نوع قرار گرفتن در معرض نور خورشید “عکس واکنش چند شکلی” است که به آن “مسمومیت خورشیدی” نیز می گویند. پزشکان کلینیک کلیولند تحریک پوست، واکنش های آلرژیک و آفتاب سوختگی را از دیگر انواع آلرژی می شناسند. علائم آلرژی به آفتاب بسته به علت ایجاد مشکل متفاوت است، اما به طور کلی به موارد زیر توجه کنید:

قرمزی پوست

تحریک

درد

برجستگی های ریز روی پوست که می توانند به تکه های برجسته تبدیل شوند

تورم، کشیدگی یا خونریزی پوست

تاول یا کهیر

رازداری از داخل پوست به بیرون

ورم

تحریک شدید پوست

به احتمال زیاد این علائم را روی پوستی که مدتی در معرض آفتاب بوده است مشاهده می کنید، بنابراین اگر متوجه برآمدگی یا رگه هایی روی دستان خود شدید اما اگر با لباس پوشانده شده باشد هیچ یک از این علائم وجود ندارد، می تواند یک واکنش آلرژیک باشد. بله شما با آن مبارزه می کنید اگر به نور خورشید حساسیت دارید، انتظار داشته باشید که علائم را در عرض چند دقیقه یا چند ساعت پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب مشاهده کنید.

اغلب، این حساسیت باید خود به خود برطرف شود، اما اگر واکنش پوستی شما “غیر طبیعی” یا “تحریک کننده” است، به متخصص پوست مراجعه کنید. ممکن است به کرم ها یا قرص های استروئیدی نیاز داشته باشید. به گفته پزشکان کلینیک کلیولند، به ندرت، آفتاب سوختگی می تواند علائم عمومی مانند سردرد، سرگیجه، غش، حالت تهوع، استفراغ، استفراغ یا آنافیلاکسی ایجاد کند. در صورت مشاهده این علائم، حتما به اورژانس مراجعه کنید.

چگونه از قرار گرفتن در معرض نور خورشید جلوگیری کنیم

هر دارویی که مصرف می کنید ممکن است به واکنش های پوستی پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب کمک کند، بنابراین با پزشک خود مشورت کنید. همچنین اگر از هر نوع روش درمانی یا زیبایی استفاده می کنید، با یک متخصص مشورت کنید. ترکیبات موجود در عطرها، ضد عفونی کننده ها و حتی برخی از مواد شیمیایی موجود در کرم های ضد آفتاب می توانند علائم حساسیت پوستی را در زمانی که پوست شما در معرض نور خورشید قرار می گیرد، ایجاد کند.

همچنین به خاطر داشته باشید که این عارضه در افرادی که پوست روشن دارند بیشتر دیده می شود. اگر بیماری پوستی دارید، خطر آفتاب سوختگی شما نیز زیاد است.

با در نظر گرفتن موارد زیر از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید:

سعی کنید از نور خورشید بخصوص در تابستان بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر خودداری کنید.

به جای اینکه پوست خود را در معرض نور زیاد خورشید قرار دهید، به تدریج زمان سپری کردن در خارج از منزل را افزایش دهید.

عینک آفتابی بزن

از لباس های محافظ مانند پیراهن های آستین بلند و کلاه های لبه پهن استفاده کنید.

از ضد آفتاب استفاده کنید.

از محرک های شناخته شده اجتناب کنید.

منبع: سلامت نیوز

انتهای پیام