هر نوع فراموشی لزوماً آلزایمر نیست

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، فرزاد اشرفی متخصص مغز و اعصاب و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در برنامه رادیویی درباره بیماری آلزایمر گفت: بیماری آلزایمر در افراد زیر ۶۵ سال بسیار نادر است. شایع ترین علت آلزایمر سن است. معمولاً بعد از ۶۵ سالگی هر پنج سال یکبار ابتلا به آلزایمر دو برابر می شود و دلیل آن تخریب سلول های مغز و زوال و تهدید ناحیه لوب تمپورال و حافظه و اطلاعات مغز است.

این متخصص مغز و اعصاب فراموشی را از علائم شایع آلزایمر خواند و در عین حال خاطرنشان کرد: این بیماری می تواند باعث مشکلات شناختی و عاطفی نیز شود و افراد بسته به شخصیت خود باعث افسردگی، اضطراب و بی قراری شوند.

اشرفی افزود: این بیماری همچنین می تواند باعث ناامیدی و اشتباه در محاسبه پول، اختلال در مسیر و اختلال در قضاوت دیگران شود. این مشکل یکی از مشکلات شخصیتی و عاطفی است که در افراد مبتلا به آلزایمر ایجاد می شود و باعث سوء تفاهم و ناامیدی می شود.

وی همچنین کاهش دامنه کلمات، تکرار کلمات، توهم و هذیان بینایی و شنوایی را از دیگر علائم این بیماری برشمرد و گفت: بیماری آلزایمر در مردان شدیدتر است.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه عوامل خطری مانند فشار خون بالا، سابقه استرس مزمن، سابقه استعمال دخانیات و مصرف الکل باعث افزایش میزان ابتلا به آلزایمر می شود، گفت: فشار خون بالا، قلب و عروق، اضافه وزن و دیابت تکراری و مکرر است. به مغز در ورزش هایی مانند بوکس نیز می تواند باعث آلزایمر شود.

اشرفی با اشاره به اینکه عامل ژنتیکی بین ۵ تا ۱۰ درصد در بروز آلزایمر نقش دارد، گفت: احتمال ابتلا به آلزایمر و پارکینسون برای کسانی که مشکل خواب دارند و در خواب صدا، جیغ و جیغ می کنند بیشتر است.