ورزش چه ربطی به رشد مو دارد؟


فرادید| ورزش فواید زیادی برای سلامتی دارد، اما آیا ورزش تاثیری بر رشد مو دارد؟ بعید به نظر می رسد که ورزش بتواند از ریزش موی ناشی از افزایش سن جلوگیری کند، اما ممکن است بین محافظت از مو و ورزش ارتباطی وجود داشته باشد.

به گزارش فرادید، به عنوان مثال، ورزش گردش خون و اکسیژن را در سلول های خونی افزایش می دهد که می تواند برای فولیکول های مو مفید باشد. این می تواند فاز رشد مو را طولانی تر کند. ورزش همچنین می تواند استرس را که به نازک شدن موها کمک می کند، کاهش دهد.

بنابراین، اگر نگران ریزش موهای خود هستید، به خواندن این مقاله ادامه دهید. با جراح کاشت مو دکتر دکتر صحبت کردیم. فوات یاکسل در مورد بیمارانش که با ریزش مو دست و پنجه نرم می کنند و از او در مورد رشد مو و اینکه آیا تردمیل و دوچرخه سواری تفاوتی ایجاد می کند پرسید.

متاسفانه تا به امروز تحقیقات علمی کمی در مورد اثرات ورزش بر رشد مو انجام شده است. با این حال، داشتن درک درستی از روند رشد مو و عواملی که می‌توانند باعث رشد موی سالم شوند، این فرضیه را تقویت می‌کند که ورزش منظم پتانسیل حمایت از رشد موی سالم را دارد.

قبل از بررسی یک رژیم ورزشی احتمالی برای رشد مو، درک چند نکته کلی در مورد رشد مو مهم است. مو از طریق چرخه‌های منظم رشد می‌کند که شامل دوره‌های رشد سریع و افزایش طول ساقه مو و دوره‌های پسرفت ناشی از علائم مرگ سلولی است.

چرخه رشد مو را می توان به سه مرحله مختلف تقسیم کرد:

آناژن: این مرحله مرحله رشد فعال مو است که ساقه مو از فولیکول ها خارج می شود. این مرحله می تواند چندین سال طول بکشد.

کاتاژن: این یک مرحله انتقالی است که در آن رشد مو متوقف می شود و معمولاً کند می شود و یک ششم قطر هر ساقه مو از بین می رود. علاوه بر این، در این مرحله موها دیگر جریان خون ندارند، اما همچنان ریزش دارند. ریزش این موها ظاهری نازک به موها می دهد. عوامل دیگری تشکیل موی کاتاژن را افزایش می دهند که شامل کم کاری تیروئید، پرکاری تیروئید، استرس و کمبود ویتامین می شود.

تلوژن: این مرحله مرحله استراحت مو است که رشد مو انجام نمی شود.

اما چگونه ورزش می تواند به رشد مو کمک کند؟ دکتر. یاکسل می گوید ورزش تاثیر مثبتی بر رشد مو دارد زیرا تاثیر مثبتی بر سلامت کلی دارد. فولیکول‌های مو از افزایش گردش خون و اکسیژن در سلول‌های خون سود می‌برند. فولیکول‌های موی سالم به مو اجازه می‌دهد تا فاز آناژن (مرحله رشد مو) را طولانی‌تر کند؛ بنابراین موها زمان بیشتری برای رشد دارند.

ورزش چه ربطی به رشد مو دارد؟

علاوه بر این، ورزش می تواند مشکلات را کاهش دهد و استرس یکی از عواملی است که می تواند باعث نازک شدن موها در فاز کاتاژن شود. به همین دلیل ورزش منظم می تواند از ریزش مو جلوگیری کند. دکتر. یاکسل می‌گوید انتظار اینکه یک یا دو کلاس یوگا ناگهان ریزش متوقف شود و دسته‌ای از موهای جدید جوانه بزند، غیرواقعی است. اما او می گوید همین توصیه ها برای ورزش منظم برای رشد مو کافی است.

طبق توصیه‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، بزرگسالان باید ۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی متوسط ​​یا ۷۵ دقیقه ورزش هوازی شدید در هفته داشته باشند. یاکسل اصرار دارد که این مقدار ورزش برای رشد موی سالم کافی است.

اما جالب اینجاست که همه انواع ورزش ها برای رشد مو مناسب نیستند. دکتر. یاکسل می گوید که تمرینات قدرتی که با هدف افزایش حجم عضلانی انجام می شود، به اندازه ورزش های هوازی یا کاردیو برای رشد مو مفید نیست. تفاوت در تأثیر تمرینات عضله سازی بر تستوسترون است.

دکتر یاکسل می گوید: رشد عضلات به طور مستقیم با هورمون تستوسترون مرتبط است و سطوح بالای این هورمون از جمله دی هیدروتستوسترون می تواند باعث کاهش منافذ و کوتاه شدن چرخه رشد مو شود.

دکتر یکسل می گوید که در ورزش های قدرتی، کار در رشد عضلات بزرگ انجام می شود و هر چه از ورزش هایی مانند چمباتمه زدن، چمباتمه زدن و وزنه برداری بیشتر استفاده شود، احتمال افزایش تستوسترون بیشتر می شود.

او می افزاید: «این تمرینات می تواند ریزش موی ژنتیکی را بدتر کند. اما از سوی دیگر، این ورزش ها می توانند هورمون های استرس را نیز کاهش دهند و پاسخ بدن به استرس را بهبود بخشند. بنابراین اگر ریزش موی شما ناشی از استرس باشد، در ورزش های استقامتی تاثیر مثبتی بر رشد موهای خود خواهید دید.

دکتر یاکسل می‌گوید استروئیدها پس از تمرینات استقامتی می‌توانند باعث ریزش مو شوند، بنابراین از مصرف آنها به‌کلی اجتناب کنید.

خبر خوب این است که حتی اگر چند روز در هفته برای عضله سازی وزنه بردارید، ورزش به طور خودکار باعث ریزش موهای شما نمی شود. دکتر توضیح می‌دهد: «مردم فقط با ورزش کردن کچل نمی‌شوند. یاکسل. ریزش مو به دلایل مختلفی مانند سبک زندگی، ژنتیک، سطح هورمون ها و استفاده از داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی رخ می دهد.

او در ادامه توضیح می دهد که دو نوع کلی ریزش مو وجود دارد: دائمی و موقت. اکثر ریزش موی دائمی محصول ژنتیک افراد است، بلکه ریزش موی موقتی ناشی از سبک زندگی افراد است و با بهبود سلامت کلی می توان آن را متوقف کرد. علاوه بر این، ریزش مو فقط با دویدن دو ماراتن یا هر ورزش استقامتی دیگری اتفاق نمی افتد. یاکسل می‌گوید، زمانی که این نوع ورزش‌ها باعث ریزش مو می‌شوند، از بدن ورزش‌کننده خود مراقبت نمی‌کنید.

ورزشکارانی که نیازهای غذایی بدن خود را از طریق تمرین تامین نمی کنند ممکن است به دلیل کمبود آهن، ویتامین و سایر مواد معدنی دچار ریزش مو شوند.

علاوه بر ورزش، پیروی از یک سبک زندگی سالم مانند خواب کافی، عدم استعمال دخانیات و رعایت رژیم غذایی مغذی برای رشد مو مهم است. رشد مو با دریافت کالری کافی مرتبط است. یک رژیم غذایی طولانی مدت مرتبط با کمبود پروتئین می تواند منجر به ریزش سلول های مو شود.

علاوه بر این، این مواد برای رشد مو و حفظ سلامت فولیکول های مو و تحریک رشد مو مورد نیاز هستند: آهن، بتاکاروتن، اسید فولیک، بیوتین، روی، ویتامین C، ویتامین B و اسیدهای چرب امگا ۳.

در نهایت دکتر یاکسل تاکید می کند که عرق باقی مانده در موها پس از ورزش می تواند در رشد موها تفاوت ایجاد کند. «اگر عرق برای مدت طولانی روی سر بماند، باعث گرفتگی و ضعیف شدن موها می شود. دوش گرفتن بعد از ورزش برای پیشگیری از آن مهم است.”

منبع: Living Science
ترجمه: سایت فرادید