چرا تکیه دادن به پنجره هواپیما خطرناک است؟


به گفته کارشناسان هوانوردی، یک سوراخ کوچک در پنجره هواپیمای تجاری که به عنوان “سوراخ خونریزی” شناخته می شود، یک ویژگی ایمنی مهم است.

این سوراخ به کنترل فشار وارد شده از کابین به شیشه های پنجره کمک می کند و تضمین می کند که در صورت شکسته شدن پنجره، ابتدا شیشه بیرونی سقوط می کند. بنابراین بهتر است به هیچ وجه به این سوراخ دست نزنید و روی آن را نپوشانید تا زمانی که در هوا است کار خود را به نحو احسن انجام دهد.

به نظر می رسد این اطلاعات که اخیرا در فضایی مشترک به اشتراک گذاشته شده است، تصور کاربران را به خود جلب کرده است. بسیاری اعتراف کردند که تا به حال هرگز متوجه این سوراخ ها نشده بودند، و برخی دیگر این سوال را مطرح کردند که اگر همه مسافران سوراخ ها را ببندند چه اتفاقی می افتد.

سوراخ پنجره

زمانی که این اختراع در سال ۱۹۹۷ توسط شرکت آلمانی Daimlerchrysler Aerospace Airbus به ثبت رسید، توضیح داده شد که این کانال هوا به حفظ فشار هوای خارجی در داخل پنجره ها کمک می کند.

در داخل هواپیما، هوا توسط موتورهایی فشرده می شود که هنگام حرکت از طریق یک سری فن، آن را فشرده می کنند.

برای حفظ فشار کابین، حتی در ارتفاعات بالا، این هوای ورودی با استفاده از چیزی به نام دریچه اگزوز در داخل کابین نگهداری می شود که به روشی مشابه نحوه باد کردن لاستیک عمل می کند. هوای پرفشار به داخل کابین پمپ می شود و این هوا با فشرده سازی موتور آزاد می شود.

سوراخ پنجره

سنسورها فشار داخل کابین را اندازه گیری می کنند و این دریچه هوا را با سرعتی که این فشار کنترل می شود آزاد می کند. این دریچه زمانی که هواپیما ساکن است باز است و تنها زمانی که هواپیما از زمین بلند می شود شروع به بسته شدن می کند.

به دلیل کمبود اکسیژن در ارتفاع، هواپیما باید به گونه ای تحت فشار قرار گیرد که برای مسافران راحت و ایمن باشد. فشار پایین نقطه جوش بدن را کاهش می دهد که می تواند باعث جوشیدن خون و اشک شود.

هواپیماها آنقدر بالا نمی روند، اما ارتفاع پرواز آنها معمولاً بالاتر از قله اورست است و هوای کابین را از موتورها می گیرند. این موتورها زمان خود را صرف فشرده‌سازی هوای جلوی هواپیما برای ایجاد نیروی رانش می‌کنند، اما در این فرآیند مقداری از آن هوا را نیز خارج می‌کنند و رطوبت را جذب می‌کنند و برای ایجاد فشار به داخل کابین فشار می‌دهند.

سوراخ پنجره
فشار داخل هواپیما بیشتر از بیرون است و این تغییر فشار همان چیزی است که باعث می شود افراد هنگام پرواز در گوش خود احساس احتقان کنند. برای مدیریت این فشار، پنجره های هواپیماهای تجاری معمولا از سه جداره شیشه ای بیرونی، میانی و داخلی ساخته می شوند و از شیشه و اکریلیک ساخته می شوند.

این سوراخ های کوچک به کنترل اختلاف فشار و هدایت آن به شیشه بیرونی به جای شیشه داخلی کمک می کند. اگر این سوراخ وجود نداشت، تمام فشار داخل کابین وارد شیشه داخلی می شد. اگر این فشار بتواند شیشه را منفجر کند، قاب داخلی همچنان به اندازه کافی قوی است که بتواند فشار را تحمل کند.

منبع: روزیاتو