چند توصیه برای بیماران کرونایی که تب دارند



به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، بنابراین در مراقبت های تغذیه ای بیماری های عفونی اولویت تامین انرژی، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی است.

بر اساس اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، لازم به ذکر است که با یک درجه سانتیگراد افزایش دمای بدن، متابولیسم بدن ۱۳ درصد افزایش می یابد. بنابراین توصیه می شود از آب، نوشیدنی ها و مواد غذایی به مقدار کم و بیشتر استفاده شود.

در مرحله حاد بیماری و در هنگام تب، سدیم و پتاسیم می تواند به مقدار زیاد به صورت عرق از بدن خارج شود. بنابراین خوردن سوپ با نمک برای جبران سدیم ضروری است. رژیم غذایی سرشار از میوه هایی مانند موز، آلو، آووکادو، هندوانه، کیوی، پرتقال، سبزیجاتی مانند اسفناج، جعفری، لوبیا، سبوس گندم، هویج، کدو تنبل، گوجه فرنگی و سیب زمینی، شیر، ماست و دوغ برای تامین پتاسیم توصیه می شود. .

بیشتر بخوانید:

همچنین برای یک فرد بیمار نیاز به پروتئین افزایش می یابد. بنابراین توصیه می شود پروتئین روزانه به ویژه از منابع حیوانی مانند انواع گوشت اعم از گوشت قرمز، مرغ، ماهی، مرغ، انواع فرآورده های شیر پاستوریزه اعم از پنیر، شیر، ماست، کشک و دوغ تامین شود. و تخم مرغ

در عین حال نوشیدن آب آشامیدنی سالم و مایعات دیگر مانند شیر و دوغ به عنوان بهترین نوشیدنی برای تامین انرژی، پروتئین و برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم توصیه می‌شود. نوشیدن آب کافی و فراوان به دفع سموم و حفظ ایمنی مناسب بدن کمک می کند.

ویتامین A: کمبود این ویتامین منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود. ویتامین A به جذب، حل و ذخیره آهن در بدن کمک می کند و کمبود آن باعث کم خونی ناشی از کمبود ویتامین A می شود که باید از طریق منابع غذایی حاوی آن تامین شود. منابع غذایی آن بر دو نوع است، منابع غذایی حیوانی و منابع غذایی گیاهی و منابع غذایی حیوانی بیشتر از منابع گیاهی قابل جذب است. منابع حیوانی به شکل فعال ویتامین A عمدتاً در جگر، قلوه، زرده تخم مرغ، شیر و محصولات لبنی پرچرب و کره یافت می شود. منابع گیاهی به شکل کاروتنوئیدها، به ویژه بتاکاروتن هستند. بتاکاروتن یک آنتی اکسیدان قوی است که به تقویت ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری های مختلف غیر عفونی کمک می کند و بیشتر در میوه ها و سبزیجات رنگارنگ مانند اسفناج، کاهو، هویج، کدو تنبل، آووکادو، هندوانه، موز یافت می شود. و انگور ، خربزه، خرمالو و مرکبات.

ویتامین E: علاوه بر داشتن فعالیت آنتی اکسیدانی، به عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز کمک می کند. این ویتامین در روغن برخی از گیاهان یافت می شود. روغن جوانه گندم، روغن فندق، روغن کانولا، روغن گلرنگ، روغن بادام، روغن هسته انگور و روغن آفتابگردان منابع اصلی این ویتامین هستند. انواع مغزها (فندق، بادام، گردو)، اسفناج، کلم پیچ، سویا و سیب زمینی نیز دارای مقدار مشخصی از این ویتامین هستند.

ویتامین دی: مصرف صحیح ماهی های چرب، منابع غذایی شیر و زرده تخم مرغ و قرار گرفتن روزانه در معرض نور خورشید به افزایش سطح ایمنی بدن کمک می کند.

ویتامین سی: استفاده از این ویتامین علاوه بر آنتی اکسیدان بودن باعث جذب بهتر آهن در بدن می شود. نگهداری طولانی مدت در یخچال، پخت و پز، دمای هوا، نور و دود باعث از بین رفتن این ویتامین می شود. منابع این ویتامین عبارتند از فلفل، سبزیجات برگدار مانند اسفناج و سبزیجات، توت فرنگی، انگور، گوجه فرنگی، انبه، لیمو، کلم، سیب زمینی، هندوانه، مرکبات، کیوی و سایر میوه ها و سبزیجات. اما شواهدی مبنی بر استفاده اضافی آن در درمان بیماری ویروس کرونا وجود ندارد.

ویتامین های گروه B: در تب، نیاز بدن به افزایش انرژی و برای متابولیسم و ​​سوخت و ساز بدن، نیاز به ویتامین B افزایش می یابد که باید از منابع غذایی از جمله مصرف کافی سبزیجات به ویژه برگ ها و میوه های سبز، شیر و لبنیات، گوشت تامین شود. جگر و زرده، تخم مرغ، غلات کامل، حبوبات و آجیل باید مصرف شود.

ویتامین B12: کمبود این ویتامین منجر به توسعه سریع عفونت های ویروسی می شود. تامین این ویتامین از طریق منابع غذایی مانند پروتئین های حیوانی مانند گوشت قرمز، ماهی و مرغ، تخم مرغ و لبنیات توصیه می شود.

هستند: کمبود آهن به سیستم ایمنی بدن آسیب می رساند و آن را ضعیف می کند. آهن در منابع گیاهی و منابع حیوانی یافت می شود. منابع حیوانی از جمله گوشت قرمز، مرغ و ماهی حاوی آهن “هم” و منابع گیاهی مانند سبزیجات، حبوبات، میوه های تازه و خشک و غلات کامل حاوی آهن “غیر هِم” هستند. اگرچه تخم مرغ نیز منبع آهن حیوانی است، اما آهن آنها “غیر هم” است. اگر منابع غذایی آهن همراه با غذاهای غنی از ویتامین C استفاده شود، جذب آهن افزایش می یابد.

روی (روی): یکی از علائم کمبود روی، مشکلات ایمنی است و غذاهای غنی از روی عبارتند از: گوشت قرمز، مرغ، ماهی، غلات کامل، حبوبات و تخم مرغ.

اگرچه سیر، زنجبیل و سایر غذاهای توصیه شده ممکن است به دلیل ترکیبات خاص خود در مبارزه با عفونت های باکتریایی و ویروسی مفید باشند، اما شواهدی مبنی بر استفاده از آنها در درمان بیماری ویروس کرونا وجود ندارد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/