چگونه ژیلت دنیا را تغییر داد؟


فرادید| کینگ کمپ ژیلت، کارآفرین آمریکایی و مالک شرکت معروف ژیلت، ایده بسیار فلسفی و جالبی داشت. اختراعات او توانست پایه اقتصاد مدرن را ایجاد کند. تیم هارفورد گزارش می دهد.

به گزارش فرادید،
آقای. ژیلت کتابی را در سال ۱۸۹۴ میلادی (۱۲۷۳ میلادی) منتشر کرد و در آن اظهار داشت که “نظام رقابت کنونی ما منجر به افزایش اتلاف، فقر و جنایت می شود.”

او از سیستم «برابری، نیکی و خوشبختی» دفاع می‌کرد که در آن تنها یک شرکت – شرکت متحد – باید تمام نیازهای زندگی را با هزینه معقول تولید کند.

در کتاب ژیلت از همه مردم آمریکای شمالی خواسته شده که در شهری به نام «متروپلیس» زندگی کنند. ژیلت در کتاب خود این تصویر را ارائه کرده است: «اتاق‌های بزرگ با زیبایی‌هایی که تاریخ تمدن ندیده است و با باغ‌های مصنوعی با خانه‌های شیشه‌ای رنگی پیوند خورده‌اند و منظره‌ای دارند که چشم‌ها را به خود جلب می‌کند. نمایشگاه های بی پایان عشق.” »

اختراعی که اقتصاد جهان را تغییر داد!

کینگ کمپ ژیلت یک سال پس از نوشتن کتابش کاری کرد که واقعاً دنیا را تغییر داد: او تیغ یکبار مصرف (ژیلت) را اختراع کرد.

این اختراع بیش از آنکه دنیای «تراشیدن صورت» را تغییر دهد، دنیا را تغییر داد. کارخانه ژیلت یک مدل اقتصادی بود که در تمام مباحث اقتصادی مدرن امروزی وجود دارد. به این مدل «قیمت گذاری دو بخشی» می گویند.

شاید تا به حال این اتفاق افتاده باشد که بخواهید یک کارتریج برای چاپگر جوهر خود تهیه کنید. حتما متوجه شده اید که قیمت کارتریج به قیمت خود چاپگر نزدیک است!

این رویداد هیچ معنایی ندارد.

چاپگر بزرگتر است و از فناوری پیچیده تری نسبت به کارتریج استفاده می کند. مقدار کمی جوهر در ظروف پلاستیکی تقریباً به قیمت یک چاپگر چقدر است؟

ما جواب را می دانیم: این قیمت هم نیست. اما برای یک تولید کننده، فروش چاپگرهای ارزان قیمت و فروش جوهرهای گران قیمت منطقی است.

آیا این مدل جایگزین دیگری دارد؟ آیا خرید یک چاپگر کامل از کارخانه رقیب به صرفه تر است؟ اگر یک چاپگر جدید فقط کمی گرانتر از جوهر جدید باشد، متأسفانه هزینه آن را خواهید پرداخت.


آقای. ژیلت فکر می کرد می تواند مانند خود ژیلت تیغ های ژیلت را بفروشد.

مدل قیمت دو قسمتی به «مدل تیغ و تیغ (ماشینی)» نیز معروف است، زیرا اولین مدلی بود که توجه مردم را به خود جلب کرد – توجه مردم به تیغه یا همان ژیلت های گران قیمت جلب شد که باید می شد. اغلب با مبالغ هنگفتی برای پرداخت جایگزین می شود

قبل از اختراع آقای کینگ کمپ ژیلت، ماشین‌های اصلاح بزرگ بودند و کار کردن با آنها دشوار بود. وقتی تیغه آنها کدر شد، مجبور شدند آن را با کمربندهای چرمی مخصوص تیز کنند و هزینه زیادی صرف کنند. حتی این امکان وجود نداشت که شخصی بدون در نظر گرفتن هزینه، تیغه قدیمی را دور بیندازد و تیغه جدیدی بخرد.

با این حال، آقای ژیلت با زیرکی متوجه شد که اگر دسته تیغ یا دسته تیغ را به روشی بهتر طراحی کند تا تیغ را محکم نگه دارد، می تواند خود تیغ ها را نازک تر طراحی کند و تا حد زیادی تیغ را کاهش دهد. کاهش هزینه های.

البته او از ابتدا به مدل قیمت دو قسمتی نرسید. در ابتدا آقای ژیلت هر دو قطعه کار را با هزینه بالا تولید کرد.

ژیلت ساخت Mr. قیمت ژیلت ۵ دلار بود که معادل یک سوم دستمزد هفتگی کارگران در آن زمان بود.


تبلیغ ژیلت

محصول ژیلت به قدری محبوب بود که کاتالوگ خرده فروش بین المللی آمریکایی سیرز در سال ۱۹۱۳ از خوانندگان خود عذرخواهی کرد که از نظر قانونی امکان تخفیف این محصول وجود ندارد.

در پایین همان صفحه در کاتالوگ هشداری وجود داشت: “ما در اینجا برای راحتی مشتریان خود ایمنی ژیلت را مورد بحث قرار می دهیم: ما ادعا نمی کنیم که این ریش تراش ها احساس بهتری نسبت به تیغ های ارزان قیمت به شما می دهند.”

سبک ارزان قیمت و تیغ های گران قیمت ژیلت پس از انقضای حق ثبت اختراع ژیلت و ورود رقبا به بازار، به تدریج تغییر کرد.

اما امروزه سیاست قیمت گذاری دو بخشی در تمامی محصولات رعایت می شود. برای مثال پلی استیشن ۴ را در نظر بگیرید.


سونی پلی استیشن ۴ در نوامبر ۲۰۱۳ عرضه شد و تاکنون بیش از ۴۰ میلیون دستگاه از این محصول به فروش رسیده است.

هر بار که سونی یکی از محصولات پلی استیشن ۴ خود را به فروش می رساند، متحمل ضرر می شود: قیمت خرده فروشی محصول کمتر از هزینه ساخت و توزیع است. اما این از نظر آنها مشکلی ندارد زیرا سونی با فروش هر بازی پلی استیشن ۴ سود می برد.

اما نسپرسو چطور است؟ نسپرسو نام تجاری یکی از شرکت های تابعه شرکت سوئیسی نستله است. کار این شرکت تولید دستگاه های اسپرسوساز است که با کپسول ها یا پدهای مخصوص همان شرکت کار می کنند. پودرهای قهوه مورد نیاز برای یک فنجان قهوه در این پدها یا کپسول ها تعبیه شده است. نستله از فروش تجهیزاتش سودی نمی برد اما چرا از فروش کپسول های قهوه اش!

ارزش اینرسی

بدیهی است که اگر قصد استفاده از این مدل را دارید، باید به نحوی مشتریان را از خرید یک ریش تراش ارزان و معمولی باز دارید.

یک راه قانونی است: ثبت اختراع تیغه ها. اما ثبت اختراع یک اقدام دائمی نیست. حق ثبت اختراع کپسول قهوه نسپرسو به پایان می رسد. به همین دلیل، Nespresso به زودی شاهد توسعه جایگزین‌های ارزان‌تر و قابل مقایسه توسط رقبا خواهد بود.

دیگران به دنبال راه حل دیگری هستند: یک راه حل فنی.

همانطور که بازی‌های ویدیویی شخص ثالث روی کنسول پلی‌استیشن ۴ کار نمی‌کنند و کارتریج‌های چاپگر شرکت‌های مختلف ممکن است روی همه چاپگرها کار نکنند، شرکت‌های قهوه از تراشه‌هایی در دستگاه‌های خود استفاده می‌کنند که ممکن است در هر کپسول قهوه کار نکنند.


نسپرسو از غلاف های قهوه اش بیشتر از فروش ماشین هایش درآمد کسب می کند.

مدل قیمت دو بخشی منجر به پدیده دیگری شده است که اقتصاددانان آن را “هزینه معاملات” می نامند: اگر می خواهید نوع دیگری از قهوه را امتحان کنید، دستگاه دیگری بخرید!

این در مورد محصولات دیجیتال نیز صادق است. اگر کتابخانه بزرگی از بازی‌های پلی‌استیشن یا کتاب‌های الکترونیکی زیادی برای دستگاه کیندل خود دارید، انتقال به پلتفرم دیگری آسان نیست.

هزینه های تراکنش لزوماً مالی نیستند. آنها می توانند اتلاف وقت باشند.

اگر من یک مشتری فتوشاپ هستم، پس حاضرم به جای خرید یک محصول ارزان تر، برای بسته ارتقاء هزینه پرداخت کنم زیرا باید نحوه استفاده از آن را یاد بگیرم. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت های نرم افزاری «نسخه آزمایشی» نرم افزار خود را به کاربران ارائه می دهند یا بسیاری از بانک ها و مؤسسات از کارمزد «تقلب» برای جذب مشتریان بیشتر استفاده می کنند. پس از جذب مشتری، بی سر و صدا نرخ های خود را افزایش داده اند و تعویض بانک مشتریان زیادی را جذب نمی کند.

پذیرش اسرار

هزینه های خرید نیز می تواند روانی باشد: نوعی وفاداری به برند! اگر بخش بازاریابی ژیلت به من بگوید که محصول ارزان‌تر رقیب نمی‌تواند کار اصلاح را با همان کیفیت انجام دهد، پس من بیشتر از آن حاضرم پول اضافی را برای یک تیغ برند ژیلت بپردازم. این ممکن است توضیح دهد که چرا سود ژیلت پس از انقضای حق ثبت اختراع آن و شرکت های رقیب برای تولید ریش تراش های ارزان تر، افزایش یافت.

هر بار که سونی یکی از محصولات پلی استیشن ۴ خود را می فروشد، ضرر می کند، اما با فروش بازی سود می برد.