۱۰ ویژگی که نشان می دهد از نظر روانی سالم هستید



فرادید| مردم اغلب از من می پرسند که سلامت روان به چه معناست و چه کسی سالم در نظر گرفته می شود. در واقع آنها می خواهند بدانند که وقتی به سلامت روانی می رسند چگونه عمل می کنند و چه شکلی هستند.

به گزارش فرادید، اگرچه این ویژگی ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما اکثر افراد دارای سلامت روانی دارای ویژگی های خاصی هستند. این ویژگی ها باعث شده است که سلامت روان خود را حفظ کنند و در برابر ناملایمات مقاومت نشان دهند.

اگر از نظر ذهنی مناسب هستید، این ۱۰ مورد در مورد شما صدق می کند:

۱۰. هر روز صبح که از خواب بیدار می شوید برای چیزی در زندگی خود سپاسگزار هستید
در روزها و هفته های بد، می توانید به اطراف نگاه کنید و ببینید که همه خوشحال هستند به جز شما. وقتی از چیزی رنج می برید، تصدیق و قدردانی از چیزهای ارزشمند در زندگی شما دشوار است. اما توانایی فکر کردن حداقل به یک چیز ارزشمند در زندگی و شکرگزاری هر روز به خاطر داشتن آن نشانه استقامت و انعطاف پذیری است.

این نشانه آن است که شما تمایل دارید از چیزهای خوب و روابطی که دارید قدردانی کنید. قدردانی برای این موهبت ها اگر به طور منظم انجام شود می تواند سلامت روان شما را بهبود بخشد.

۹. آیا چیزی دارید که به خاطر داشتن یا گذراندن آن شکرگزار باشید؟
این می تواند یک قرار، یک تعطیلات، یک سفر یا چیزی به سادگی تماشای فیلم مورد علاقه خود در خلوت یک خانه امن و راحت باشد. توانایی برنامه ریزی برای کاری یا یافتن شادی و رضایت از انجام کاری، نشانه آن است که به دنبال تجربیات مثبتی در زندگی هستید که می تواند اضطراب و احساس غم و اندوه را در شما کاهش دهد.

۸. احساس خشم را رها می کنید و اجازه می دهید دردی که دیگران باعث شده اند تا مدت ها در دل شما نفرت و دشمنی داشته باشد.
همه ما در مقطعی از زندگی خود روابط و درگیری های دردناکی را تجربه کرده ایم، اما چسبیدن به این اتفاقات ما را از حرکت به جلو و پیشروی در زندگی باز می دارد. این وضعیت منجر به درگیر شدن احساسات منفی مانند خشم، غم و حتی گوشه گیری می شود و ما را از دوستیابی و ایجاد روابط جدید باز می دارد.

اگر بتوانید با موفقیت خشم را کنار بگذارید و به کسانی که به شما ظلم کرده اند فکر نکنید، به احتمال زیاد در زندگی آرامش خواهید داشت و سلامت روانی پیدا خواهید کرد.

۷. از چیزهای ساده در زندگی لذت می برید
افراد سالم از نظر روانی اغلب از چیزهای ساده زندگی لذت می برند، مانند قدم زدن در طبیعت، خندیدن با دوستان یا عزیزان یا گوش دادن به موسیقی خوب. اگر از نظر روانی سالم هستید، تجربه لازم نیست خیلی هیجان انگیز یا خارق العاده باشد، هر تجربه ساده شما را راضی و خوشحال می کند.

۶. وقتی شرایط سخت می شود، به تلاش خود ادامه دهید
وقتی همه چیز سخت می شود، حفظ انگیزه سخت است. قدرت شما ممکن است به آرامی کاهش یابد و ممکن است امید خود را از دست بدهید. اما آنهایی که از نظر روانی سالم هستند می توانند حتی زمانی که شرایط سخت می شود به تلاش خود ادامه دهند و این گاهی اوقات آنها را انعطاف پذیرتر می کند.

۵. به دیگران کمک می کنید
افرادی که از سلامت روانی و انعطاف پذیری برخوردارند، تنها بر روی خود متمرکز نیستند. حتی زمانی که شرایط خودتان سخت است و تحت فشار هستید، به کمک و حمایت دیگران ادامه می دهید. حالا ممکن است به دلیل فشاری که تحت فشار هستید نتوانید کارهای بزرگی برای دیگران انجام دهید. اما تا جایی که می توانید سعی می کنید دیگران را به خاطر بسپارید و سعی کنید به آنها کمک کنید.

۴. شما مواظب خود هستید
افراد سالم از نظر روانی به دیگران اهمیت می دهند، اما نه در حدی که خود را فراموش کنند. شما مطمئن می شوید که نیازهای شما برآورده می شود زیرا می دانید که تنها در این صورت می توانید در روابط خود سازنده تر و حضور بیشتری داشته باشید.

۳. خطوط قرمز و مرزهای خوبی در زندگی دارید
دانستن زمان نه گفتن و داشتن حریم خصوصی به حفظ سلامت روان ما کمک می کند. این امکان وجود دارد که ما بتوانیم افراد مهمی باشیم و بدون عبور از فضا و حریم خصوصی خود به دیگران کمک کنیم.

۲. به آنچه دیگران دارند حسادت نمی کنید
شما برای مقایسه خود با دیگران و آنچه که دارند وقت نمی گذارید. شما روی آنچه می خواهید و آنچه در دسترس شماست تمرکز می کنید.

۱. شما می توانید برای دیگران خوشحال باشید حتی اگر زندگی شما پر از چالش باشد
توانایی و توانایی شاد بودن به دیگران و ابراز این شادی یکی از مهمترین جلوه های سلامت روان است. این بدان معناست که شما می توانید به فراتر از درد و رنجی که دارید نگاه کنید و برای موفقیت و خوشبختی دیگران خوشحال باشید، مهم نیست در زندگی خود چه چالش هایی وجود دارد.

دستیابی به برخی از این ویژگی ها دشوار به نظر می رسد. برخی از ما در خانواده هایی بزرگ شده ایم که منفی گرایی، درگیری و ترس بخشی جدایی ناپذیر از زندگی شده است. شکستن این چرخه های معیوب و ایجاد عادت های جدید همیشه آسان نیست. یاد بگیریم که افکارمان را تنظیم کنیم و همیشه آماده باشیم تا از هر چیزی که در اطرافمان است لذت ببریم، بهترین مهارت برای کسب سلامت روان است.

منبع: روانشناسی امروز
نویسنده: کارلا شومان Ph.D.
ترجمه: عاطفه رضوانیا – سایت فرادید