درمان در کشورهای ترکیه، امارات و قطر چقدر هزینه دارد؟


هفت صبح|  به‌تازگی نرخ جدید تعرفه‌های پزشکی مصوبه دولت اعلام و مشخص شده تعرفه‌ها به طور متوسط با افزایش 35درصدی همراه بوده است.

 

نرخ مصوبه‌ها در بخش خصوصی برای پزشکان عمومی 126هزار تومان، متخصص 189هزار تومان، فوق تخصص و فلوشیب ۲۴۱هزار تومان، روانپزشکی ۲۵۱ و پزشکان فوق تخصص روانپزشکی ۲۸۶هزار تومان است.

 

به گفته معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی، نرخ تعرفه‌های پزشکی کشورهای ترکیه، پاکستان و افغانستان به ترتیب ۱۸، ۸ و ۸ برابر نرخ تعرفه‌های پزشکی ایران است.

 

همچنین نرخ تعرفه‌های پزشکی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و عراق به ترتیب ۳۰ و ۲۵ برابر نرخ تعرفه‌های کشور است.

 

بررسی‌های هفت صبح نشان می‌دهد که در کشوری مثل ترکیه با وجود گران‌بودن هزینه‌های درمان نسبت به ایران، شهروندان و افرادی که اقامت این کشور را دارند، به صورت اجباری تحت پوشش بیمه همگانی سلامت عمومی هستند و هزینه‌های درمان در مراکز دولتی کاملا رایگان است. با این‌حال، مشکلات دیگری وجود دارد که مردم را مجبور به مراجعه به بخش خصوصی و پرداخت هزینه‌های هنگفت می‌کند.

 

در ادامه این گزارش نگاهی به هزینه‌های درمانی در سه کشور ترکیه، امارات و قطر می‌اندازیم. اگر در اینترنت هزینه درمان در ترکیه برای شهروندانش را جست‌وجو کنید به کلمه «رایگان» بر‌می‌خورید. اما آیا واقعا درمان در ترکیه هزینه‌ای ندارد؟ جواب هم «نه» است و هم «بله». دولت ترکیه به صورت اجباری همه شهروندان خود را تحت یک نوع پوشش بیمه سلامت قرار داده است.

 

شهروندان ماهیانه حدود 30 دلار (حدودا یک میلیون و 900هزار تومان) به شرکت بیمه خود یا بیمه همگانی سلامت عمومی پرداخت می‌کنند و تقریبا تمام خدمات درمانی برای آن‌ها در بیمارستان‌های دولتی رایگان می‌شود.

تقریبا 99 درصد شهروندان این کشور تحت پوشش بیمه همگانی سلامت عمومی هستند. پوشش بیمه‌ ترکیه تا حدودی شامل هر درمانی می‌شود؛ از ویزیت دکتر عمومی، متخصص و روانپزشک گرفته تا شیمی‌درمانی و درمان دیابت.

با این‌حال، کمبود کادر درمان در ترکیه، یکی از معضلات جدی این کشور است. بسیاری برای گرفتن وقت از یک دکتر، هفته‌ها در نوبت می‌مانند و به همین دلیل مجبور می‌شوند به مراکز خصوصی مراجعه کنند.

 

هزینه ویزیت یک دکتر عمومی در مراکز خصوصی این کشور بین 400 تا 600هزار تومان هزینه دارد. پزشکان متخصص بسته به نوع تخصص و همچنین مکانی که مطب در آن قرار گرفته، نرخ‌های مختلفی دارند و می‌توانند بسیار هزینه‌بر باشند. همانطور که پیشتر گفته شد در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های دولتی نرخ ویزیت روانپزشکان رایگان است اما در مراکز خصوصی این عدد تفاوت آن‌چنانی با نرخ ویزیت پزشک عمومی ندارد.

 

یک ویزیت استاندارد بین 400 تا 600هزار تومان هزینه دارد. روانپزشکان هم با توجه به تخصص، سابقه و لوکیشن مطبشان، هزینه‌های متفاوتی دریافت می‌کنند. برای مثال در استانبول یک روانپزشک در یک مطب خصوصی بین 950 تا 3100 لیر هزینه دریافت می‌کند که به عبارتی می‌شود بین یک میلیون و 900هزار تومان تا شش میلیون و 200هزار تومان!

  

امارات؛ ویزیت پزشک عمومی 5 میلیون تومان

 

در امارات هم بیمارستان‌های دولتی رایگان هستند اما تعداد آن‌ها نسبت به مراکز خصوصی بسیار کمتر است.

 

به طور کلی، هر نوع خدمات درمانی در امارات به شدت گران است. برای مثال نرخ ویزیت یک پزشک عمومی در یکی از مراکز خصوصی و معمولی امارات بین 250 تا 350 درهم است. به عبارتی می‌شود بین 4 میلیون و 500هزار تا 6 میلیون و 500هزار تومان.

 

ویزیت پزشک مختصص هم بین 500 تا 600 درهم امارات هزینه دارد. چیزی حدودا بین 9 میلیون تا 10 میلیون و 800هزار تومان. هزینه ویزیت روانپزشک بسته به تجربه، تخصص و مکان کلینیک متفاوت است. یکی از ساکنان امارات در پلتفرم «ردیت» نوشته است که با هر بار مراجعه به روانپزشک 600 درهم، یعنی نزدیک به 11 میلیون تومان خرج می‌کند.

 

سایت‌های دیگر هم نرخ اولین ویزیت را بین 500 تا 1000 درهم متغیر عنوان کرده‌اند. توجه داشته باشید که 1000 درهم امارات، 18 میلیون تومان است. البته درست مانند ایران، ویزیت‌های بعدی شما با روانپزشک ارزان‌تر خواهد بود و به 300 تا 700 درهم (پنج میلیون و 400هزار تومان تا 12میلیون و 600هزار تومان) کاهش پیدا می‌کند.

 

هزینه سلامت روان در امارات به قدری زیاد است که بسیاری از شهروندان امارات به روانپزشکان و روانشناسان آنلاین در کشورهای خارجی مانند آمریکا روی آورده‌اند؛ چراکه هزینه ویزیت‌های روانپزشکی به دلار آمریکا، بسیار پایین‌تر از آن چیزی است که باید در شهری مانند دوبی بپردازند.

   

قطر در بخش خصوصی روانپزشک ندارد

 

سیستم درمانی قطر هم مانند ترکیه، این امکان را برای شهروندانش فراهم آورده تا با استفاده از بیمه و برنامه‌های درمانی دیگر هزینه درمانشان را به حداقل برسانند. خدمات درمانی در بیمارستان‌های دولتی، رایگان است اما بسیاری از کلینیک‌ها و بیمارستان‌های خصوصی هم تحت پوشش انواع بیمه هستند و هزینه‌های بیماران را به حداقل می‌رسانند.

 

تعرفه ویزیت پزشکان در مراکز مختلف خصوصی، بسته به سابقه و مجلل‌بودن متفاوت است. کف قیمت ویزیت پزشک‌عمومی در کلینیک‌های خصوصی بین 30 تا 40 ریال است. این رقم به پول ما حدودا می‌شود بین 540 تا 720هزار تومان. در مراکز خصوصی متوسط این رقم به دو تا پنج میلیون تومان می‌رسد و در مراکز با سابقه و لاکچری تا 9 میلیون تومان هم ادامه دارد. تعرفه پزشکان متخصص هم به همین صورت متفاوت است. در یک کلینیک قیمت متوسط، برای این‌که یک پزشک متخصص شما را ملاقات کند، باید حدودا 4 میلیون و 500هزار تومان هزینه کنید.

 

با این وجود، باید توجه داشت که افرادی که بیمه یا «کارت سلامت» دارند، رقم بسیار پایین‌تری در مراکز خصوصی پرداخت می‌کنند. کارت سلامت، کارتی به ارزش 25 دلار است که تا یک‌سال اعتبار دارد. همه شهروندان و مهاجرانی که «آی‌دی کارت» یا کارت شناسایی قطری داشته باشد، می‌تواند این کارت سلامت را خریداری کنند.

 

نکته عجیبی که درباره روانپزشکان در قطر وجود دارد این است که هیچ کلینیک یا مطب خصوصی مختص روانپزشکان در این کشور وجود ندارد.

 

فقط چند بیمارستان دولتی مانند بیمارستان «حمد» در قطر هستند که تعدادی محدود روانپزشک در اختیار بیماران قرار می‌دهند. با توجه به این‌که بیمارستان‌های دولتی رایگان هستند، هیچ نرخی برای ویزیت روانپزشک در این کشور تعریف نشده و تقریبا رایگان محسوب می‌شوند.