آئودی Q4 برقی دو‌رگه چینی- آلمانی به ایران رسید


روزنامه هفت صبح| در روزهایی که همه می‌گویند چرا فقط وارداتی‌ها از کشور چین هستند، حالا فولکس‌واگن آلمان هم پا به میدان خارجی‌های وارداتی ایران گذاشته است. اگرچه می‌گویند این محصولات مانند جتا، دورگه چینی – آلمانی هستند، یعنی محصول جوینت ونچر فولکس‌واگن آلمان و فاو چین‌ اما باید منصف بود؛ فولکس‌واگن، پرچمدار و مهم‌ترین و بزرگترین خودروساز جهان از سال ۲۰۱۶ تا کنون است و بزرگترین بازار این شرکت در چین ‌ و ۴۰ درصد از سود و فروش‌ها در این کشور انجام می‌شود.

3

در نتیجه نمی‌توان واقعا منکر حضور گسترده چینی‌ها در بازار و صنعت خودروی جهان شد. حالا این مدل آئودی هم که به ایران رسیده واقعا به دلیل تعرفه کمی است که برای خودروهای برقی در نظر گرفته شد؛ اگرنه که در مدل بنزینی باید گرفتار سقف 20 هزار دلاری واردات و خودروی لوکس می‌شدیم. آخرین محموله خودروهای آئودی که به‌صورت رسمی وارد کشورمان شد، مربوط به سال‌های 2015 تا 2016 بود؛

 

یعنی همان زمانی که که شرکت ‌«رامک خودرو» مدل‌های مختلفی از آئودی را در کشورمان رونمایی کرد ولی از میان همه آنها، فقط آئودی Q5 شماره‌گذاری و تحویل خریداران ایرانی شد. فعلا به چند مورد خودروی جدیدی که به سامانه رفته‌اند، باید دلخوش کرد که غیر از چینی‌ها، دوررگه آلمانی-چینی هم در ایران وجود دارد.بعد از ثبت سفارش تویوتا، هوندا و سوزوکی حالا  نادین خودرو به‌طور رسمی آئودی Q4 برقی را به بازار ایران معرفی کرده است.


 آئودی Q4 e-tron دو‌رگه چینی-آلمانی

آئودی شرکت خودروسازی آلمانی و از تولیدکنندگان مشهور خودروهای لوکس است. شرکت آئودی در تاریخ ۱۶ ژوئیه ۱۹۰۹ توسط آگوست هورش و در شهر تسویکاو‌ آلمان تأسیس شد. این شرکت از سال ۱۹۶۴ یکی از شرکت‌های زیرمجموعه‌ گروه فولکس‌واگن به‌شمار می‌آید.

1

آئودی Q4 E-Tron نیز مانند دیگر محصولات برندهای معتبری که قرار است وارد شوند، در چین مونتاژ می‌شود و سپس به ایران می‌آید. آئودی‌های وارداتی در کمپانی فاو (FAW) چین که شریک تجاری این برند آلمانی است، تولید و مونتاژ می‌شوند و پس از ثبت سفارش‌های صورت گرفته از سوی نادین خودرو، برای ایران بارگیری می‌شوند.


 مشخصات ظاهری آئودی 

اسب بخار درباره ظاهر این خودرو نوشته است، در خصوص طراحی ظاهری Q4 e-tron باید گفت با یک خودروی برقی، زیبا و چشم‌نواز مواجه هستیم. جلوپنجره معروف آئودی در این مدل به شکل نمادین حفظ شده و چراغ‌های جلو و عقب و گرافیک داخلی‌شان دقیقاً همان چیزی است که از آئودی انتظار می‌رود. بی‌تردید در بخش ظاهری این خودرو، نمای کناری‌اش یکی از پخته‌ترین و بی‌نقص‌ترین قسمت‌های آن است. گلگیر عقب و خطی ‌ از چراغ به سمت عقب امتداد یافته است .

6


‌ مشخصات فنی آئودی Q4 E-Tron

آئودی Q4 e-tron در تیپ رونمایی شده دارای پک باتری 8/84 کیلووات ساعتی است‌ که البته این عدد در تمام کاتالوگ‌های بین‌المللی این خودرو، به جز چین، ۸۲ کیلووات ساعت ذکر شده است. حداکثر قدرت این خودروی محور عقب ۲۰۴ اسب بخار و بیشینه گشتاور آن ۳۱۰ نیوتن متر است و شعاع حرکتی‌اش با شارژ کامل نیز در کاتالوگ فاو ۶۰۵ کیلومتر و در بروشورهای بین‌المللی، به طور متوسط ۵۲۱ کیلومتر و در شهر، ۵۹۵ کیلومتر ذکر شده است.نسخه قوی‌تر آئودی Q4 e-tron، تیپ ۵۰ است که با دو پیشرانه برقی (روی هر محور یک موتور)، ۳۱۳ اسب بخار قدرت و ۴۷۲ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. طبق گفته مسئولان شرکت نادین، واردات این نسخه نیز در دستور کار شرکت قرار دارد.


 امکانات رفاهی و ایمنی آئودی

در بخش داخلی شاهد طراحی مینیمال و راننده‌محور هستیم که به طور مثال، اگرچه خبری از صندلی‌های چرمی نیست اما به واقع از متریال بسیار باکیفیتی در جای‌جای آن استفاده شده است. فرمان خودرو طراحی فوق‌العاده زیبا و لوکسی دارد و قسمت بازشوی سقف پانوراما نیز با کلیدهای لمسی کنترل می‌شود.

7

از امکانات این خودرو می‌توان به مواردی همچون هدآپ دیسپلی با واقعیت مجازی، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار پیشگیری برخورد از جلو، ترمز اضطراری، نمایشگر 11/6 اینچی لمسی با قابلیت پشتیبانی از اندروید اتو و اپل کارپلی، کلاستر 10/25 اینچی دیجیتال، سیستم صوتی حرفه‌ای با هشت بلندگو، نورپردازی داخلی، صندلی‌های جلو برقی مجهز به گرم‌کن، کروز کنترل تطبیقی، سیستم‌های ترمز کمکی EBA ،BAS و BA، سیستم ترمز ABS و EBD، سیستم‌های ضد لغزش، سیستم‌های کنترل پایداری، سیستم هشدار خروج از خط، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم کمکی حرکت در سراشیبی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، استارت از راه دور، پیش‌گرمایش باتری در هوای سرد، دی‌لایت، سنسور نور و باران، بلوتوث، سیستم تهویه جداگانه سرنشینان عقب و… اشاره کرد.