خارجی‌ها آمدند اما داخلی‌ها و مونتاژی‌ها تکان نخوردند


روزنامه هفت صبح، گروه خودرو| بعد از ورود قطره‌چکانی خودروهای وارداتی به ایران، همه منتظر بودند تا بازار خودروی داخلی هم از این رکود عجیب دربیاید. قیمت‌ها تکانی بخورد و حتی اگر مردم دست‌شان نمی‌رسد تا خودروهای خارجی تازه‌وارد شده را با آن قیمت‌های عجیب بخرند، لااقل قیمت تولیدات داخلی کمی کاهش پیدا کند بلکه تاثیر وارداتی‌ها را بر بازار‌ متوجه شوند. در هر صورت بازار خودرو برهمان دری که بود می‌چرخد و بعضی خودروهای وارداتی که اتفاقا در سامانه فروش هستند در آگهی‌های بازار آزاد با قیمت‌های نجومی برای فروش گذاشته شده‌اند.

حتی نماینده مردم تهران در مجلس نیز درباره عدم تاثیر واردات بر بازار خودروی داخلی در هفته‌ای که گذشت سخن گفته است. به گفته ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع؛ «ما به دنبال آن بودیم که واردات خودرو با در نظر گرفتن منافع مردم باشد، نه اینکه فقط خودروسازان دیده شوند اما الان چیزی که برای واردات خودرو تنظیم شده، بیشتر به سمت تحقق منافع باشگاه خودروسازان داخلی تمایل پیدا کرده و عملاً سر مردم بی‌کلاه مانده است که با این وضعیت، دوباره خودروهای لاکچری وارد می‌شود و خودرو گران می‌شود.

با این شرایط، شاهد کاهش قیمت خودروهای داخلی نخواهیم بود. اخذ تعرفه‌های مضاعف برای واردات خودرو را شاهد هستیم، از سوی دیگر واردات خودرو قطره‌چکانی است و توسط عده‌ای خاص انجام می‌شود که همه این موارد باعث می‌شود حتی اگر واردات خودرو انجام شود، اثری روی تنظیم بازار داخلی نداشته باشد.» در این پرونده سراغ مشخصات شش خودروی تولید داخل و مونتاژی که در لیست گران‌ترین‌ها هستند، رفته‌ایم و مبنای قیمت بازار آزاد است.

‌فوتون تونلند G7/ قیمت یک میلیارد و 810 میلیون تومان

در لیست گران‌ترین‌های ایران‌خودرو فوتون تونلند قرار دارد. در هشتمین سال حضور تونلند در بازار کشورمان، شرکت ایران‌خودرو، نسل دوم این پیکاپ چینی را در پاییز 1401 رونمایی کرد. تونلند G7 با اینکه محصول سال 2020 میلادی است اما اولین سری آن، از اواخر زمستان 1401 به خیابان‌های ایران آمد. نسل جدید پیکاپ فوتون، هرچند ظاهری جذاب‌ و مدرن‌تر از همیشه دارد اما واقعیت اینجاست که این نسل جدید در قسمت فنی، فقط سه نکته کاملا جدید دارد.

اولین نکته جدید، مربوط به گیربکس این خودروست؛ همانطور که می‌دانید، نسل اول تونلند، فقط با گیربکس دستی در کشورمان عرضه شده ولی نسل دوم، برای نخستین‌بار به گیربکس اتوماتیک ساخت ZF مجهز است. بنابراین بعد از آمیکو آسنا اتومات و کلوت اتومات، تونلند G7 را باید سومین پیکاپ اتومات چینی بدانیم که در بازار ایران، به تولید انبوه می‌رسد. اما دومین نکته جدید، مربوط به سیستم محرکه این خودروست.

همانند اکثر خودروهای دو دیفرانسیل بازار کشورمان، تونلند G7 نیز دارای حالت‌های دوچرخ سبک H2، چهارچرخ سبکH4و چهارچرخ سنگین L4ست اما علاوه بر این سه مورد، حالت‌ AUTO نیز برای آن تعریف شده که تاکنون درمیان پیکاپ‌های مونتاژی کشورمان، آن را ندیده بودیم. حالت AUTO این امکان را می‌دهد که ECU خودرو براساس داده‌هایی که از سنسورها، سامانه‌های ضدلغزش و هرزگردی چرخ‌ها و… دریافت می‌کند، حالت سیستم محرکه خودرو را «بدون دخالت راننده» تغییر دهد. سومین نکته جدید نیز پدال شیفترهای این خودرو بوده که بسیار جالب توجه است؛ چراکه تاکنون هیچ پیکاپی در بازار کشورمان، با پدال شیفتر، به خط مونتاژ نرسیده بود.قیمت کارخانه این وانت یک میلیارد و 885 میلیون تومان است.

هایما اس 8/ یک میلیارد و 655 میلیون تومان


دومین خودروی گرانقیمت در لیست ایران‌خودرو‌،‌ هایما اس 8 ‌ است ‌که قیمت کارخانه این خودرو به یک میلیارد و 47 میلیون تومان می‌رسد. پرچمدار هایما در ایران، نخستین‌بار و در جریان نمایشگاه خودروی تهران در بهار 1401 رونمایی شد. سپس از پاییز همان سال نیز تولید انبوهش در کارخانه ایران‌خودروی خراسان آغاز شد.

هایما 8S متولد سال 2018 است اما ابتدا از مدل 2019 به بازار جهانی آمد. این خودرو، همه چیزش با سایر کراس‌اوورهای خانواده هایما فرق دارد؛ به عنوان مثال، طراحی آن با مدل‌های S5 و S7 که پیش از این در بازار کشورمان دیده بودیم، کاملا فرق دارد. حتی اسمش هم شبیه بقیه اعضای خانواده هایما نیست! چراکه با یک عدد (8) شروع شده و سپس یک حرف لاتین S به‌دنبال آن آمده است. البته این نوع نامگذاری، شاید شروع سبک جدید نامگذاری محصولات هایما باشد چرا‌که ون هایما 7X که سال 2020 معرفی شد و همچنین کراس‌اوور پلاگین هیبرید هایما 6P که در 2021 به بازار چین آمد نیز با همین شیوه جدید، نامگذاری شده‌اند.

هایما 8S همانطور که گفتیم، شبیه سایر برادران قدبلندش نیست تا جایی که در طراحی ظاهری، فقط از لوگوی‌اش می‌توان به برند این خودرو پی‌برد وگرنه نه از چراغ‌های باریکش در جلو، نه از مه‌شکن‌های LED چهارتایی‌اش در سپر جلو، نه از رنگ مشکی ستون C که ظاهر‌ اسپرت‌تری به او بخشیده و نه از طراحی رادیکالی درب صندوق و چراغ‌های عقبش که تناسب چندانی به قسمت جلویی خودرو ندارند، نمی‌توان به هایما بودن این کراس‌اوور پی‌برد.

شاهین اتوماتیک CVT/ قیمت 700میلیون تومان


گران‌ترین ماشین سواری سایپا، شاهین اتومات است‌ که قیمت حدودی کارخانه آن نیز 641 میلیون تومان محاسبه می‌شود. نسخه اتوماتیک شاهین که البته به گیربکس CVT مجهز است نه به گیربکس AT، در بیست و سومین نمایشگاه خودروی مشهد 1402 رونمایی شد. طبق برنامه‌ریزی سایپا، پس از به تولید رسیدن شاهین CVT، این شرکت به دنبال تولید شاهین پلاس AT خواهد رفت. شاهین CVT در قسمت فنی، هیچگونه تغییری نسبت به شاهین دنده‌ای G نداشته و فقط وزن خالصش، حدود 50 کیلوگرم افزایش یافته است.

ضمن اینکه مصرف ترکیبی خودرو نیز که در شاهین دنده‌ای معادل 7/5 لیتر بوده، در شاهین CVT به حدود 7/2 لیتر رسیده است. تمامی امکاناتی که در شاهین G به‌کار رفته، برای شاهین CVT نیز استفاده شده است. البته شاهین اتومات امکانات بیشتری نیز دارد. به‌عنوان مثال، افزوده شدن تزئینات کرومی به بدنه، طراحی جدید رینگ‌ها و استفاده از شیشه‌های دودی در قسمت عقب، ازجمله تغییراتی هستند که به ظاهر خودرو جلوه‌ای لوکس‌تر بخشیده‌اند.

همچنین، جلوپنجره شاهین اتوماتیک با تزئینات کرومی، حسی شبیه ‌ جلوپنجره خودروهای جدید چری به خود گرفته است. تمامی این تغییرات باعث شده‌اند شاهین اتوماتیک نسبت به نسخه دنده‌ای خود ظاهر بهتری داشته باشد. این زیبایی به‌ویژه در رنگ‌های تیره آن بیشتر مشاهده می‌شود. پیشرانه توربوشارژر M15T در این نسخه از شاهین ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ دارد. جعبه‌دنده شاهین اتوماتیک توسط شرکت پانچ بلژیک تولید می‌شود که در سطح جهانی شناخته شده است و در بازارهای جهانی حضور فعال دارد. این جعبه‌دنده در تیپ ترونیک قابلیت تعویض دنده ۷ سرعته به‌صورت مصنوعی را دارد.

فونیکس تیگو ۸ پرو E پلاس/ قیمت دو میلیارد و 710 میلیون تومان


تیگو 8 از فونیکس زیرمجموعه مدیران خودرو از گران‌ترین خودروهای این مجموعه محسوب می‌شود. البته قیمت کارخانه این خودرو حدود دو میلیارد و 764 میلیون تومان است. فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس یا همان فونیکس تیگو 8 پرو پلاگین هیبریدی PHEV، نخستین کراس‌اوور پلاگین هیبرید مونتاژی کشور محسوب می‌شود که در تاریخ 18 تیرماه امسال رسما رونمایی شد. ظاهر تیگو 8 پرو e پلاس مشابه تیگو 8 پرومکس بوده و دیفیوزر عقب و خروجی‌های اگزوز مشابه با تیگو 8 پرو هستند.

علاوه بر در باک بنزین، یک در برای پورت شارژ باتری‌های موتور برقی روی گلگیر دیده می‌شود. در قسمت زیرین اتاق و بین صندلی‌های ردیف اول و ‌ دوم قرار گرفته و موجب شده تا فاصله کف این خودرو از سطح زمین چند سانتی‌متر کاهش یابد. نحوه جانمایی مسیر خروجی اگزوز نیز تغییر کرده و از نمای جانبی که فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس را نگاه می‌کنید، لوله‌های اگزوز مشخص هستند.نسخه‌ای که رونمایی شد، یک کابین تماما مشکی دارد و لوآپشن است.

اما مدیران خودرو تاکید کرده که این نسخه تنها جنبه نمایشی دارد و برای عرضه، نسخه فول‌آپشن در نظر گرفته شده که کابین مشابه تیگو 8 پرو و پرو مکس و تجهیزاتی در سطح تیگو 8 پرو مکس IE دارد. تیگو 8 پرو e پلاس پلاگین هیبرید به موتور 1/5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ تجهیز شده که 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور در کنار دو موتور برقی با قدرت 55 کیلووات و 160 نیوتن متر و 70 کیلووات و 155 نیوتن متر دارد.

دیگنیتی پرستیژ ‌/ قیمت دو میلیارد و 250 میلیون تومان


دیگنیتی پرستیژ مشکی از گروه بهمن نیز گران‌ترین ماشین این مجموعه در بازار است. البته قیمت کارخانه این خودرو یک میلیارد و 442میلیون تومان است. شرکت بهمن موتور در پاییز 1401 و در حالی که حدود دو سال از عرضه تیپ پرایم می‌گذشت، دومین نسخه دیگنیتی را با نام تیپ «پرستیژ» به بازار کشورمان آورد. در دیگنیتی پرستیژ، شاهد چهار تغییر بسیار خوب هستیم. اولین و شاید مهم‌ترین تغییر، در قسمت فنی این خودرو رخ داده است.

حتما می‌دانید که تیپ پرایم با موتور 1/5 لیتری توربوشارژ عرضه شده اما تیپ پرستیژ، با موتور جدید 2 لیتری توربوشارژ به ایران آمده است. دومین تغییر مربوط به گیربکس می‌شود؛ دیگنیتی پرایم مجهز به گیربکس CVT است اما دیگنیتی پرستیژ، گیربکس شش دنده اتوماتیک 6AT دارد. سومین تغییر مربوط به ظاهر خودروست؛ در تیپ پرستیژ شاهد سپرهای جدیدتری هستیم و همین موضوع باعث شده تا مه‌شکن‌های جلو و همچنین سنسور جلو، از روی این خودرو حذف شوند.

رینگ‌ها نیز از 18 اینچی به 20 اینچی تبدیل شده‌اند. در قسمت عقب نیز خروجی‌های چهارتایی و دایره‌ای شکل اگزوز، ظاهر دیگنیتی پرستیژ را جذاب‌تر کرده‌اند. چهارمین تغییر مربوط به افزوده ‌شدن تجهیزات جدیدی است که روی تیپ پرایم، وجود ندارد. مهم‌ترین این تجهیزات عبارتند از: اضافه‌شدن شارژر وایرلس، دیجیتالی‌ شدن صفحه کیلومتر، نورپردازی داخلی هفت رنگ، صندلی برقی 10 حالته راننده (که جایگزین 6 حالته سابق شده) و سیستم صوتی جدید با مارک پایونیر که 8 اسپیکر داشته و آمپلی‌فایر جداگانه آن از نوع 150 واتی است.

کی‌ام‌سی T8/ قیمت یک میلیارد و 650 میلون تومان


گران‌ترین ماشین کرمان موتور هم کی‌ام‌سی T8 است که البته با توجه به بررسی آپشن‌هایش در میان خودروهای عنوان شده، منطقی‌ترین قیمت را دارد. گران‌ترین خودرو حاضر در لیست محصولات کرمان موتور، پیکاپ کی‌ام‌سی T8 است که حدود 50 میلیون تومان گران‌تر از کی‌ام‌سی K7 قیمت‌گذاری شده است. این خودرو نیز توسط کرمان‌موتور با اقساط بلندمدت به فروش می‌رسد و مشتریان می‌توانند با پرداخت نیمی از بهای آن به صورت پیش‌پرداخت، این پیکاپ را خریداری کنند.

کرمان‌موتور با معرفی KMC T8 یا به عبارتی JAC T8، یکی از جذاب‌ترین پیکاپ‌های این رنج قیمتی را به بازار معرفی کرده است. خودرویی با ظاهر پر ابهت و شیک، کابین جادار و قابلیت‌های آفرودی (البته در سطح متوسط) که از شبکه خدماتی نسبتاً قدرتمند گروه خودروسازی کرمان نیز بهره‌مند است و از این رو می‌تواند ریسک خرید کمتری (در قیاس با پیکاپ‌های کم‌تیراژ ‌ یا خودروهای قدیمی‌تر) داشته باشد.البته این پیکاپ نوسان قیمتی هم دارد و در آگهی‌ها، قیمت یک میلیارد و 350 میلیون تومان نیز به چشم می‌خورد.