روزنامه خوانی در شصت سال پیش-۱۱


هفت صبح| یکشنبه 30 فروردین 1343. صفحه اول باز هم در تصرف تیترهای مسائل خارجی و بلایای طبیعی داخلی است. کودتا در لائوس چرا باید تیتر یک بشود؟ من که نمی‌توانم درک کنم.

 

مطلب جالب یادداشتی است که در پایین صفحه اول شروع شده و به صفحه یازده بسط داده شده است. با تیتر تجاوز مسلحانه به خلیج عربی(فارس). یادداشتی انتقادی و بسیار تهاجمی درباره مطالبی است که در روزنامه ‌الطلیعه کویت منتشر شده و از خلیج‌فارس به نام خلیج‌عربی یاد کرده‌اند و از حضور نظامی ایران در این منطقه انتقاد کرد‌ه‌اند. نویسنده کیهان کلی اطلاعات تاریخی منتشر کرده که ثابت کند نام خلیج فارس همیشه خلیج فارس بوده و روزنامه کویتی تاریخ را تحریف کرده است.

کیهان  می‌نویسد که امپریالیست اصلی، ناصر رئیس حکومت مصر است که به کشور سوریه طمع دارد و به آنجا تجاوز کرده است. می‌بینید؟ ‌ماجرای تحریف نام خلیج فارس توسط شیخ‌نشین‌ها خیلی قدیمی است.

 

صفحات سه و چهار دربست در اختیار خبرهای خارجی است. لائوس و قیام در کنگو و درگیری در قبرس و از این جور چیزها که خیلی هم مفصل کار شده‌اند. عجیب است که خبری از خروشچف نیست.

 

صفحه 5 هم به خبرهای فرهنگی‌ و سینمایی حاشیه‌ای خارجی اختصاص دارد. در صفحه نیازمندی‌ها یک خانه 7 اتاقه با حمام و شوفاژ و روکار سنگ در محدوده سیدخندان به مبلغ 120 هزار تومان برای فروش گذاشته شده است. یک خانه هشت اتاقه دوطبقه هم در شمیران با کلیه امکانات برای فروش گذاشته شده اما قیمت ذکر نشده است.

 

در صفحه 9 عکسی از میرزا حسین ساکن مسجد سلیمان که اصلیت بختیاری دارد منتشر شده که به سلطان سبیل مشهور است. او شغل خود را پهلوانی ذکر کرده است.

 

صفحه هشت دوباره به گزارش‌های جهان اختصاص دارد و یک مطلب بسیار بلند درباره خروشچف! سه سفیر ایران  در کشورهای اسکاندیناوی همراه هم به تهران مراجعت کرده‌اند. آقایان مفتاح، طباطبایی و شهریار.

 

در صفحه حوادث مطلب اصلی درباره گم شدن دو زن شوهر دار و دو دختر جوان طی یک ماه گذشته در تهران بوده است. ربابه عباس‌زاده و بانو منصوره دو زن شوهردار بوده‌اند و دو دختر هم فاطمه هفده ساله و یک دختر چهارده ساله بوده‌اند.

 

در منطقه بهجت‌آباد، ‌ساخت و ساز آلونک و کپر داغ بوده و از قرار آلونک‌سازان، ‌هر کپر و آلونک را به قیمت 500 تومان می‌فروشند و دوباره دست اندرکار ساخت آلونک جدیدی می‌شوند. شهرداری دیروز مداخله کرده اما با مقاومت آلونک‌سازان و کپرنشین‌ها روبه‌رو شده است  و کار به درگیری و زدوخورد کشیده شده است. منطقه  بهجت‌آباد در حال حاضر در ضلع شمالی کریم خان زند قرار دارد.  از قرار سردمدار آلونک نشین‌های بهجت‌آباد مردی است با نام امیر ارسلان!

 

عکسی هم کار شده از برخورد یک اتوبوس به چراغ راهنمایی تقاطع پیچ شمیران و خیابان شاهرضا (انقلاب فعلی) که به جراحت شدید راننده اتوبوس انجامیده. راننده، صفت‌الله آشوری نام داشته است.

مسابقات اسکی مارپیچ در پیست شمشک برگزار شده و خب حدس می‌زنید چه کسی قهرمان شده ؟‌علی ساوجی شمشکی! که آن موقع 15 ساله بوده و دومین قهرمانی‌اش هم بوده. از قرار از همان موقع رقابت بین دوخانواده کیا شمشکی و ساوجی(ساوه) شمشکی بوده است. عکسی هم از علی ساوجی شمشکی که کاپ قهرمانی را در دست دارد منتشر شده است‌. علی ساوه شمشکی بعدها در دو المپیک زمستانی 1968 و 1972 به نمایندگی از ایران شرکت کرد و خب بهترین رتبه‌اش قرار گرفتن در رده 44 در المپیک  1972 بوده است.

 

دانشگاه تهران هم اعلام کرده امسال برای اولین بار جشن بزرگ فارغ‌التحصیلی را  در 20 شهریور با مراسم و لباس‌های ویژه برگزار خواهد کرد که شامل ردا و کلاه و شنل و از این جور چیزهاست که امروزه دیگر در مراسم فارغ‌التحصیلی  به یک سنت بدل شده است. کلیه فارغ‌التحصیلان دانشگاه در سال 43 در این مراسم به همراه والدین خود حاضر خواهند شد و فارغ‌التحصیلان پزشکی و دندانپزشکی باید قسم بقراط را هم بخوانند در حالیکه دست راستشان را روی قلب خود می‌گذارند و…از این جور کارها!

خداحافظ.