​شبیخون خصوصی ها به قلب جاده مخصوص


کدخبر:
۵۵۱۴۲۷


تاریخ خبر:



کرمان‌موتور بخشی از سهام سایپا را خرید آیا بهمن هم سهام بیشتری از ایران خودرو می‌گیرد؟

​شبیخون خصوصی ها به قلب جاده مخصوص

حوالی ظهر چهارشنبه 15 آذرماه، اتفاقی در بورس رخ داد که جاده مخصوص را به تلاطم واداشت.


هفت صبح|  خبر خرید بخشی از سهام سایپا توسط کرمان‌موتور. شروع خبر با این مضمون بود: (محمدرضا شهبخش عضو هیات مدیره کرمان موتور در خصوص خرید بلوک سایپا طی روز معاملاتی جاری(چهارشنبه) به خبرنگار بورس۲۴ گفت: شرکت‌های زیر مجموعه کرمان خودرو خریدار حدود 5/5 میلیارد برگه سهم خساپا در بازار مبادلات بلوکی بودند.او همچنین گفت: برنامه ما فروش یکجای این بلوک است که روز شنبه آگهی خواهیم کرد.) از سوی دیگر اعلام شد طی معامله روز چهارشنبه 7/2 درصد سهام سایپا توسط کرمان موتور خریداری شده است. البته اعلام شده کرمان موتور قصد دارد این خرید را روز شنبه یکجا آگهی کند اما پیش‌بینی‌ها این موضوع را تایید نکرده و گفته می‌شود کرمان موتور هم مانند گروه بهمن تصمیم دارد به قلب جاده مخصوص بزند و مطابق گفته‌هایی که قرار بود خصوصی‌سازی در صنعت خودرو آغاز شود حالا با خرید سهام این دو غول دولتی جاده مخصوص توسط دو خودروساز خصوصی، این امر محقق خواهد شد.

گروه بهمن ابتدا سراغ سهام ایران خودرو رفت. دو شرکت «بازرگانی سپهر ایرانیان کیش» و «شرکت تدبیر سرمایه آراد» گفته می‌شود از بزرگترین خریداران سهام ایران خودرو هستند. 31 خرداد 1402 سایت نود اقتصادی نوشت:« بررسی وضعیت سهامداری در گروه خودروسازی ایران‌خودرو نشان می‌دهد درمجموع 7/18 درصد از سهام ایران‌خودرو در دست دو شرکت بزرگ قطعه‌سازی کروز و هلدینگ رایزکو (شرکت سرمایه گذاری و توسعه راهبردی راز) است.طبق این آمارها، ۱۵ درصد از سهام ایران‌خودرو در اختیار شرکت تدبیر سرمایه آراد بوده که در سال ۱۳۹۰ توسط اعضای هیات‌مدیره قطعه‌سازی کروز تاسیس شده و اقدام به خرید سهام ایران‌خودرو کرده است. 28/2درصد از سهام ایران‌خودرو در اختیار هلدینگ رایزکو و 42/1 درصد از سهام ایران‌خودرو نیز در اختیار شرکت مانانوین بوده که از واحدهای تجاری زیرمجموعه گروه بهمن است.» البته که در شهریورماه امسال نیز خبری منتشر شد با این مضمون:« گروه صنعتی بهمن در یک معامله عجیب که توسط بانک صادرات انجام گرفت، موفق شد 30 درصد سهام ایران‌خودرو را که مبلغی هنگفت به ارزش 32 هزار میلیارد تومان است، خریداری کند.» این خبر به سرعت تکذیب شد.اما طبق سامانه فناوری اطلاعات بورس، در تاریخ ششم شهریور 1402، 43/3 درصد سهام ایران خودرو را گروه بهمن خریده است.

درباره کرمان‌موتور و خرید بخشی از سهام سایپا، در سامانه اطلاعات بورس مشاهده می‌شود کرمان موتور نیز 7/3 درصد سهام سایپا را خریداری کرده است.

خداحافظی با خودروسازی دولتی؟

یکی از بندهای مهم فرمان هشت ماده ای رئیس جمهور خصوصی سازی صنعت خودرو بود. حال که دو خودروساز بخش خصوصی برای خرید سهام دو خودروساز دولتی اقدام کرده‌اند آیا می‌توان خوشبین بود که روند خصوصی‌سازی صنعت خودرو آغاز شده است؟ اکنون نوزده ماه از دستور رئیس جمهور برای واگذاری سهام دولت به خودروسازان بخش خصوصی می‌گذرد؛ اما همچنان حدود ۱۷ درصد از سهام سایپا و حدود ۶ درصد از سهام ایران‌خودرو دولتی است.

 



کدخبر:
۵۵۱۴۲۷


تاریخ خبر: