مقایسه میزان حقوق و دستمزد نیروی کار در فضای مجازی و کسانی‌که به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند


هفت صبح| درآمد بعضی از شغل‌ها در مقایسه با کارهای دیگر بیشتر شبیه یک شوخی تلخ است. شغل‌هایی که به ظاهر کم‌زحمت و بی‌دردسر به نظر می‌رسند، اما مبلغ حقوقی که آخر ماه برای آن‌ها واریز می‌شود یا درآمدی که به‌دست می‌آورند، ممکن است از یک مدیر، مهندس یا حتی یک پزشک که در درمانگاه کار می‌کند، بیشتر باشد. این شغل‌های پردرآمد، بیشتر مدیون فضای مجازی هستند؛ جایی‌که همه‌چیز چندبرابر دیده می‌شود و هرچه هیاهو و سروصدا بیشتر باشد، درآمد آن‌ها نیز بالاتر می‌رود. البته این شغل‌ها خیلی جدید نیستند، اما درآمدی که دارند، موضوع جدیدی است؛ چون مثل کارگران که هر سال دولت سقفی برای دریافتی حقوق و مزایای آن‌ها اعلام می‌کند، سال به سال بالا نمی‌رود.

 

در اینستاگرام از چه بخش‌هایی پول در می‌آورند؟

 

در فضای مجازی، درآمدها ثابت نیست و هر ماه ممکن است با ماه دیگر تفاوت زیادی داشته باشد. البته برای کسانی‌که به‌صورت پروژه‌ای کار می‌کنند، این تفاوت و افزایش درآمد ممکن است هر هفته اتفاق بیفتد. مثل شغل ادمینی صفحه‌ها و بلاگرهای معروف، مدل لباس مجلسی، مدل لباس و آرایش عروس، گوینده ویدئوهای آموزشی، تولیدکننده محتوا و … . بررسی آگهی‌های استخدام بعضی از این مشاغل نشان می‌دهد، مثلا افرادی که در حوزه مدلینگ به‌خصوص مدل لباس و آرایش عروس فعالیت می‌کنند، در ماه بین 50 تا 120میلیون تومان درآمد دارند. مقایسه حقوقی که کارفرماها به این افراد پیشنهاد می‌کنند، با افرادی که در حوزه‌های دیگر فعال هستند، شاید جالب و البته کمی حرص درآور باشد.

 

‭  

مدل لباس در اینستاگرام از 25 تا 120میلیون تومان

 

مدلینگ در اینستاگرام چند ماه بعد از رونق گرفتن پیج‌های لباس، بدلیجات، لوازم آرایش و کیف و کفش شکل گرفت. صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی به این نتیجه رسیدند که لباس، بدلیجات، لوازم آرایش و کیف و کفش وقتی در تن مدل واقعی باشد، بیشتر دیده می‌شود و فروش، بالا می‌رود. به همین دلیل یکی از کارهای پردرآمد، مدلینگ است.

بعضی‌ها مدل لباس می‌شوند، بعضی‌ها مدل آرایش عروس و بعضی‌ها مدل اکسسوری و بدلیجات و کیف و کفش. البته فعالیت مدل‌ها در فضای مجازی به دو شکل انجام می‌شود. بعضی از مدل‌ها دوست ندارند، صورتشان مشخص باشد و پول کمتری دریافت می‌کنند. اما مدل‌های عروس و لباس عروس، مزون‌های لباس مجلسی گران‌قیمت و مدل اکسسوری که اجازه می‌دهند، چهره آن‌ها دیده شود، دریافتی متفاوتی دارند.

 

بررسی پیشنهادهای کارفرمایان نشان می‌دهد، مدل‌هایی که چهره آن‌ها دیده نمی‌شود، به طور میانگین بین 25 تا 30 میلیون تومان در ماه درآمد دارند و مدل‌هایی که کیف و کفش و اکسسوری تبلیغ می‌کنند، بسته به برند کیف و کفش بین 30 تا 35 میلیون تومان در ماه. در بین آگهی‌های استخدام یک شرکت تولیدکننده مبلمان برای مدلی که هم چهره خوبی داشته باشد و هم صدای خوبی که بتواند در ویدئو صحبت کند، ماهیانه حقوق بین 20 تا 40میلیون تومان در نظر گرفته است.

مدل‌هایی که لباس‌هایی معمولی مثل مانتو یا کت‌وشلوار می‌پوشند و عکس می‌گیرند، ماهیانه بین 35 تا 50 میلیون تومان درآمد دارند. در حرف مدلینگ، کسانی‌که برای مزون‌های معروف و شناخته‌شده کار می‌کنند و مدل لباس‌های مجلسی و لباس عروس هستند، درآمد بیشتری دارند. البته این درآمد زمانی که هم‌زمان مدل آرایش عروس و لباس عروس باشند، بیشتر هم می‌شود. بررسی پیشنهاد کارفرمایان در فضای مجازی نشان می‌دهد این افراد بین 50 تا 120 میلیون تومان در ماه درآمد دارند.

ادمین اینستاگرام از 15 تا 70میلیون تومان

 

برای این شغل کمی تخصص لازم است. البته اگر تدوین ویدئو و اصول اولیه فتوشاپ را بلد باشید و با برنامه‌های تلفن همراه بتوانید روی ویدئوها صدا بگذارید، کار را در می‌آورید. درآمد ادمین‌ها هم بسته به این‌که دورکار باشند یا این‌که حضوری کار کنند، متفاوت است. دورکارها بیشتر کارهایی مثل تولید محتوا، پست مطلب و ارتباط با مشتری را انجام می‌دهند.

میزان حقوقی که صاحبان کسب‌وکار برای این افراد در نظر گرفته‌اند، بین 15 تا 25 میلیون تومان است. این میزان درآمد برای پنج تا هفت ساعت فعالیت دورکاری به حساب ادمین واریز می‌شود. نکته مهم دیگری که درباره این شغل وجود دارد، این است که ادمین‌ها می‌توانند به طور هم‌زمان مسئولیت چند پیج یا کانال را قبول کنند. کسانی‌که دورکاری می‌کنند و بین پنج تا هفت پیج را مدیریت می‌کنند، می‌توانند درآمد ماهیانه خود را تا 60 میلیون تومان هم بالا ببرند.

 

اما ادمین‌هایی که خودشان کارهای تولید محتوای پیج را انجام می‌دهند، عکاسی و فیلمبرداری می‌کنند، کار تدوین و صداگذاری انجام می‌دهند، در کنار آن جواب مشتری را هم می‌دهند و ارسال محصول را پیگیری می‌کنند، بین 25 تا 70 میلیون تومان حقوق می‌گیرند. البته حقوق ادمین‌ها با تعداد دنبال‌کننده و فروش محصول یک صفحه، ارتباط زیادی دارد. بعضی از بلاگرها که فقط صفحه‌ای که دارند روی سبک زندگی می‌چرخد به غیر از مدیر برنامه برای دریافت تبلیغات،‌ به ادمین هم نیاز دارند. چون بین آشپزی، خرید کردن، بچه‌داری و… باید چند پست و استوری متفاوت هم تولید کنند که توسط دنبال‌کننده‌ها به اشتراک گذاشته شود و به این‌صورت پیجشان در اکسپلور اینستاگرام دیده شود و هم این‌که دنبال‌کننده‌های بیشتری پیدا کنند.

به همین دلیل، ادمین بلاگرها بسته به اینکه بلاگر چند میلیون فالوئر داشته باشد، 70 میلیون تومان و حتی در مواردی تا 100 میلیون تومان هم در ماه حقوق می‌گیرند؛ چون در قراردادی که با بلاگر امضا می‌کنند، با هر 10هزار فالوئری که به پیج اضافه می‌شود، در ماه حقوق بیشتری دریافت می‌کنند.

 

 

عکاسی از مدل و لباس از 20 تا 65میلیون تومان

 

عکس خوب همیشه جواب می‌دهد. برای همین در یکی، دو سال گذشته، توجه کسب‌وکارهای اینترنتی و بلاگرها به همکاری با یک عکاس حرفه‌ای بیشتر شده. عکاس‌ها یا به صورت پاره‌وقت کار می‌کنند یا تمام وقت با شرکت‌های تولیدکننده محتوا همکاری دارند.

 

عکاس‌هایی که به صورت پاره‌وقت کار می‌کنند، ماهیانه بین 25 تا 35 میلیون تومان درآمد دارند. اما عکاس‌هایی که با شرکت‌های تولیدکننده محتوا قرارداد می‌بندند، برای چند کسب‌وکار یا چند بلاگر عکاسی می‌کنند و به همین‌دلیل درآمد عکاس‌های ثابت خیلی بیشتر از کسانی است که به صورت پروژه‌‌ای کار می‌کنند. با این اوصاف درآمد عکاس‌های ثابت در ماه، به بین 45 تا 65 میلیون تومان هم می‌رسد.

تولید محتوا و گوینده ویدئو از 15 تا 30میلیون تومان

 

تولید‌کننده محتوا و گوینده روی ویدئو دو کار جداست، اما بعضی‌ها در فضای مجازی هم محتوا را تولید می‌کنند و هم روی ویدیو صدا می‌گذارند. یعنی اگر موضوع صفحه، سلامتی و زیبایی است، ویدئوهای کوتاه در این باره پیدا می‌کنند، ‌خودشان کار تدوین و ترجمه را انجام می‌دهند و روی آن صدا می‌گذارند. در فضای مجازی، بیشتر صفحه‌های آشپزی، خیاطی، صفحه‌های روان‌شناسی و انگیزشی، صفحه‌های ورزشی و حتی بعضی از پیج‌های تحلیلی اقتصادی به تولیدکننده محتوایی نیاز دارند که هم‌زمان بتواند ترجمه کند و روی ویدئو صدا بگذارد. این افراد، قطعا درآمد بیشتری نسبت به کسانی دارند که فقط محتوا تولید می‌کنند.

 

بررسی پیشنهادهای موجود برای استخدام تولیدکننده محتوا نشان می‌دهد، درآمد این افراد در ماه از 15میلیون تومان بالاتر نمی‌رود. اما تولیدکننده محتوایی که بتواند در حوزه فعالیت صفحه ویدئو پیدا کند، آن را تدوین و ترجمه کند و روی آن صدا بگذارد یا برای ویدئو، زیرنویس بگذارد تا 30میلیون تومان هم می‌تواند برای پنج تا هفت ساعت کار غیرحضوری در ماه درآمد داشته باشد.

نقاشی روی لباس و کیف و کفش از 20 تا 40میلیون تومان

 

یکی از شغل‌های پردرآمد دیگر که با پررنگ شدن فضای مجازی در زندگی مردم، بیشتر دیده می‌شود، نقاشی است. البته نقاشی روی لباس، کیف و کفش. این روزها حتما در فضای مجازی به صفحه‌هایی برخوردید که کیف و کفش نقاشی شده یا لباس می‌فروشند. این افراد یا خودشان صاحب صفحه هستند یا برای کسانی‌که فروشگاه یا گالری هنری دارند، کار می‌کنند. قیمت نقاشی روی کیف، کفش و لباس بسته به طرحی که سفارش می‌دهید، متفاوت است.

 

یکی از کسانی‌که کارش نقاشی روی کفش است، به هفت صبح می‌گوید روی کتانی‌های سفید، کیف‌های کتان ساده و لباس‌های مجلسی خاص نقاشی می‌کشد. او برای یک طرح ساده روی کفش کتانی، بین 500هزار تومان تا 800هزار تومان دریافت می‌کند. طراحی ساده روی شال بین 200 تا 600هزار تومان است و برای نقاشی روی کیف و ساک‌های کتان بین400 تا 600هزارتومان دریافت می‌کند. البته نقاشی روی لباس‌های مجلسی، کمی سخت‌تر و البته دستمزدش بیشتر است. به گفته این نقاش، برای هر لباس مجلسی، بسته به طرحی که مشتری انتخاب می‌کند، بین 800هزار تومان تا یک میلیون و 200هزار تومان دستمزد می‌گیرد. با این اوصاف، حداقل درآمد این شغل در ماه 20میلیون تومان و بیشترین درآمد آن حدود 40میلیون تومان است.

 

‌ ساخت ساعت، دستبند و فریم عینک از 35 تا 50میلیون تومان

 

چوب همیشه طرفدار دارد. برای همین هم هست که کار طراحان ساعت مچی، عینک، دستبند و گردنبند و گوشواره چوبی حسابی گرفته است. بعضی‌ها برای تولید محصولشان از ترکیب سنگ و چوب استفاده می‌کنند؛ بعضی‌ها آبی فیروزه را با قهوه‌ای چوب پیوند می‌زنند تا اثرشان قیمتی شود و بعضی‌ها برای خاص پسندها، فریم عینک چوبی درست می‌کنند. اگر به پیج یکی از این طراح‌ها مراجعه کنید، قیمت‌ها دستتان می‌آید. طراحی یک فریم ساده عینک دودی، بین دو میلیون و 500هزار تومان تا سه‌میلیون تومان خرج روی دستتان می‌گذارد. قیمت ساعت‌های چوبی خالص از یک میلیون و 200هزار تومان تا دو میلیون و 800هزار تومان است و اگر در ساخت آن‌ها از سنگ‌های قیمتی و فیروزه استفاده شده باشد، قیمت ساعت به چهار میلیون تومان هم می‌رسد. قیمت دستبند، گوشواره و گردنبند چوبی نیز بسته به چوب آن بین 250 تا 500 هزار تومان است.

 

ادمین رابط بین مشتری و فرد طراح، به هفت صبح می‌گوید‌ قیمت بالای این کارها به دلیل سختی کار روی چوب است و برای همین از سفارش تا ارسال چیزی که می‌خواهید ممکن است بین دو تا سه هفته طول بکشد. با این اوصاف این شغل هم که مدیون فضای مجازی است، بین 35 تا 50میلیون تومان برای صاحبان این کسب‌وکارها درآمد دارد.

 

بررسی حقوق در مشاغل پرطرفدار دیگر

بررسی حقوق شغل‌های پرطرفدار نشان می‌دهد، برنامه‌نویس‌ها بیشتر از بقیه حقوق می‌گیرند. حداقل حقوق بین شاغلین این حرفه 20میلیون تومان و حداکثر آن 50میلیون تومان است.

    

کارگر ساده

 

بررسی آگهی‌های استخدام نشان می‌دهد، حداقل حقوقی که کارفرماها برای کارگر ساده در نظر گرفته‌اند، هفت میلیون و حداکثر آن 15 میلیون تومان است. حقوق کارگران ماهر با سابقه کار نیز بین 12 تا 18 میلیون تومان است.

   

منشی و مسئول دفتر

 

طبق آگهی‌های استخدام، کارفرماها در سال جدید به منشی یا مسئول‌دفتر بین 9 تا 15 میلیون تومان حقوق می‌دهند. این میزان حقوق برای ساعت کاری هشت صبح تا چهار بعد از ظهر است.

   

 

دیجیتال مارکتینگ و سئو 

 

کسانی‌که در این حوزه فعالیت می‌کنند، امسال باید انتظار حقوق بین 15 تا 30 میلیون تومان داشته باشند. چون بیشترین حقوقی که صاحبان کسب‌وکار در پلتفرم‌های کاریابی پیشنهاد داده‌اند، بیش از 30 میلیون تومان نیست.

  

طراح لباس

 

بررسی آگهی‌های استخدام نشان می‌دهد حداقل حقوقی که کارفرماها برای طراحان لباس در نظر گرفته‌اند، 17 میلیون تومان و حداکثر آن 25 میلیون تومان است.

    

برنامه‌نویس

 

وضعیت برنامه نویس‌ها بهتر است، اگر گشتی در آگهی‌های استخدام برنامه‌نویس حرفه‌ای بزنید، حداقل حقوق 20میلیون تومان و حداکثر آن 50میلیون تومان است.

   

 

پیک‌ موتوری

 

دستمزدی که بعضی از کارفرماها برای استخدام پیک موتوری در نظر گرفته‌اند، بین 15میلیون تومان تا 25میلیون تومان است. البته حقوق 25میلیون تومانی به کسی تعلق می‌گیرد که از 11 صبح تا 12 شب کار کند.