نکته‌بازی| ما غلط کنیم ایراد فنی بگیریم!


روزنامه هفت صبح| «ما ایراد فنی نمی‌توانیم از این بازی بگیریم. موقعیت‌های زیادی داشتیم ولی توپ‌های‌مان تبدیل به گل نشد. اینکه چرا نمی‌توانیم ببریم، فوتبال همین است دیگر. من ایراد فنی از نیمه دوم نمی‌توانم بگیرم و بدشانسی بود.»

 

این بخشی از صحبت‌های امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی ایران در نشست خبری پس از بازی با قطر است. البته درباره تک‌تک جملات او می‌شود حرف زد و بحث کرد اما بعضی از جملات واقعا روح و روان آدم را می‌خراشد و مجبور به پاسخگویی می‌کند.

 

ایشان فرموده‌اند نمی‌توانیم از این بازی ایراد فنی بگیریم و خب حق دارند. اصلا ما غلط کنیم بخواهیم از بازی تیم ملی مقابل قطر ایراد فنی بگیریم. اصلا تیمی که روی چند موقعیت 3 بار دروازه‌اش باز ‌ و مدافعش هم اخراج می‌شود، چه ایراد فنی می‌تواند داشته باشد؟

 

تیمی که 11 نفر در زمین و تقریبا همین تعداد مربی روی نیمکت و چند آنالیزورش نمی‌توانند از پس یک اکرم عفیف بربیایند، قطعا هیچ ایراد فنی ندارد. تیمی که بهترین و گران‌ترین بازیکنش در اروپا، 110 دقیقه در زمین محو است و فقط در دعوای آخر بازی چشم‌مان به جمالش روشن می‌شود، ایراد فنی ندارد. هر چه بود بدشانسی بود.

 

به قول امیرخان طرف آمد شوت بزند که وسط راه رسید به هم‌تیمی‌اش و گل خوردیم. اما مثلا گل دوم ما به ژاپن اصلا خوش‌شانسی نبود. ما بارها تمرین کرده بودیم که توپ را جایی بفرستیم که دو مدافع ژاپن با هم قاطی کنند و پنالتی بدهند که همین اتفاق هم افتاد! می‌بینید که تیم ایراد فنی ندارد و ما فقط به قانون فوتبال باختیم.

 

کجای این تورنمنت خوب بود؟ 

همانطور که گفتیم درباره حرف‌های قلعه‌نویی در نشست خبری بعد از بازی با قطر حرف‌های زیادی می‌شود زد. مثلا گفته‌اند: «واقعا باید از این بچه‌ها تشکر کنیم‌. تورنمنت خوبی را انجام دادند.» ما نمی‌دانیم منظور ایشان از یک تورنمنت خوب چیست.

 

از 6 بازی تیم در جام ملت‌ها، 3 بازی بد بود و در واقع در یک بی‌نظمی منظم قرار داشتیم. یک بازی خوب بودیم و یک بازی بد و کادر فنی تیم ملی نتوانست این روند را تغییر بدهد‌ و سوال بعدی این است که دقیقا کدام بازیکنان تورنمنت خوبی را انجام دادند؟ بیرانوند خوب بود یا طارمی؟ شجاع خلیل‌زاده خوب بود یا سعید عزت‌اللهی؟

 

مگر نه اینکه تیم ملی را با همه ستاره‌هایش به قطر بردیم که قهرمان شویم؟ مگر نه اینکه از جوانان استفاده نکردیم که مبادا زود حذف شویم و سرمربی برکنار شود؟ همه افتخار ما بردن ژاپن است؟ آن هم ژاپنی که از همان بازی اول مقابل ویتنام که دو گل خورد، مشخص شد آن غولی که فکر می‌کردیم نیست. جناب قلعه‌نویی در نهایت فرموده‌اند:

 

«اگر این بازی را واگذار کردیم مقصر اصلی من هستم و جا دارد از همه عذرخواهی کنم.» و باید به ایشان گفت وقتی معتقد هستید که تیم ملی ایراد فنی نداشته و فقط و فقط به بدشانسی و قانون فوتبال باخته‌ایم، واقعا نیازی نیست که از همه عذرخواهی کنید. عذرخواهی را کسی می‌کند که کوتاهی ‌ ‌و اشتباه کرده باشد. شما هم لطفا عذرخواهی نکنید که چند روز بعد منت این عذرخواهی را هم بر‌سر ما نگذارید.