بازار عضلانی‌ها و غول‌پیکرهای آفرودی


روزنامه هفت صبح، گروه خودرو | در بازار خودروهای داخلی که این روزها شاسی‌بلندها گوی سبقت را ربوده‌اند، پیکاپ‌ها هم تنه به تنه آنها جلو می‌آیند. محصولات هر خودروسازی را که نگاه می‌کنید یک پیکاپ برای فروش، مونتاژ یا وارد کرده است. در آخرین مورد هم خبر پیکاپ خان ایلیاموتور را که وارداتی کره‌ای جدید این شرکت است، در هفت‌صبح کار کردیم. در نمایشگاه خودروی شهرآفتاب هم شاهد حضور پررنگ این غول‌های عضلانی بودیم.

 

در بازار وانت‌ها که سال‌ها شاهد مدل‌های منسوخ و قدیمی نیسان و مزدا و گاهی تویوتا بودیم حالا با ورود پیکاپ‌هایی که یا چینی هستند یا مونتاژی رنگ و بوی دیگری گرفته که در بازار داغ سفرهای نوروزی بد نیست به آن بپردازیم.

 

در اثبات سوژه این پرونده که بازار پیکاپ‌ها داغ است، خبری بود که روز گذشته (چهارشنبه) منتشر شد. به گفته مدیرعامل جدید زامیاد، مهدی صادقی، این شرکت قصد دارد تا پیکاپ هانتر پلاس را در سال ۱۴۰۳ مونتاژ و به بازار ایران عرضه کند. چانگان هانتر جدید‌ترین محصول آفرودی خودروساز چینی است.شاید به جرات بتوان گفت فعلا در کارنامه مدیران‌خودرو و زیرمجموعه‌هایش فعلا خبری از پیکاپ نیست که شاید سال بعد تغییراتی رخ دهد.

 

کی‌ام‌سی تی 9/ کرمان موتور/ قیمت یک  میلیارد و 950 میلیون تومان

1 کی ام سی تی 9

شرکت کرمان‌موتور پیکاپ کی‌ام‌سی T9 را برای اولین بار در نمایشگاه خودروی تهران 1402 رونمایی کرد. این پیکاپ طراحی جذاب و به‌روزی داشته و چهره آن با مدل T8 متفاوت است.اگرچه گفته می‌شود تی 9 برادر تی8 حساب می‌شود اما بزرگترین تفاوت در این است که تی 9 اتوماتیک است و تی 8 دنده‌ای. جک T9 یا همان KMC T9 با پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژر با حداکثر قدرت ۲۲۱ اسب بخار و گشتاور ۳۹۰ نیوتن متر است. جعبه دنده این نسخه T9 از نوع ۸ سرعته اتوماتیک ZF است که در نسخه‌های دیزلی این پیکاپ هم استفاده می‌شود.

 

در KMC T9 یا همان جک تی ۹ با دیفرانسیل یکپارچه عقب و تعلیق فنر شمش شبیه T8 مواجه هستیم. کی‌ام‌سی تی ۹ در بحث امکانات ایمنی و رفاهی به مواردی همچون دوربین ۳۶۰ درجه، قفل دیفرانسیل اتوماتیک عقب، گرم‌کن صندلی‌های جلو، صندلی‌های برقی جلو، ترمز کمکی اضطراری، جلو آمپر دیجیتال، تهویه اتوماتیک، کروز کنترل، تنظیم حالت انتقال قدرت به چرخ‌ها، تنظیم حالت رانندگی، سانروف، شش کیسه هوا، کول باکس، ترمز پارک برقی و… مجهز است. از این نظر نیز می‌توان T9 را در سطحی کاملاً بالاتر و برتر نسبت به T8 قلمداد کرد.


پیکاپ جی 9/ بهمن موتور/قیمت 2میلیارد و 200 میلیون تومان

جی 9

پیکاپ G9 از یک پیشرانه دو لیتری توربوشارژ GDI نیرو می‌گیرد و 195 اسب‌بخار قدرت و 365 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه به یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ZF متصل است و نیرو را به هر چهار چرخ منتقل می‌کند. این گیربکس قابلیت تنظیم دنده سبک و سنگین دارد. پیکاپ G9 بهمن موتور یکی از چند پیکاپ مونتاژی کشور است که گیربکس اتوماتیک را در اختیار راننده خود قرار می‌دهد. رقبای اصلی پیکاپ G9، فوتون تونلند G7 ایران‌خودرو دیزل، مکث کلوت اتوماتیک و آمیکو آسنا توربو اتوماتیک هستند. از نظر ابعاد و اندازه، پیکاپ G9 در بخش خود بی‌رقیب است اما در بخش مشخصات فنی، رقبای آن قوی‌تر ظاهر می‌شوند.

 

امکانات رفاهی و سیستم‌های امنیتی آن عبارتند از  ترمز ABS، سیستم کمکی EBD، سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، ترمز پارک برقی، سیستم هشدار تصادف از جلو، رادار خطی، کروز کنترل تطبیقی، سیستم قطع خودکار سوخت هنگام تصادف، چهار ایربگ، سیستم ورود بدون کلید، صفحه نمایش ۱۰ اینچی لمسی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی، جلوآمپر دیجیتال ۱۲ اینچی، شارژر وایرلس تلفن همراه، دوربین ۳۶۰ درجه، چراغ روشنایی روز، انتخاب حالت رانندگی (اسپرت، اقتصادی و نرمال)، چراغ بدرقه، سیستم کنترل فشار باد تایرها، صندلی ۶ حالته برقی راننده، صندلی چهارحالته برقی شاگرد، تهویه اتوماتیک است. این پیکاپ در بازار آزاد به 3 میلیارد و 300 میلیون تومان هم رسیده است.

 

پیکاپ آسنا توربو/ آمیکو1403/ قیمت یک میلیارد و 840 میلیون تومان

آسنا

این پیکاپ چینی از یک پیشرانه 4/2 لیتری توربوشارژ با کد 4K22 و تکنولوژی شرکت میتسوبیشی نیرو می‌گیرد. نسخه توربو دنده دستی نیز به پیشرانه آسنا دنده اتوماتیک مجهز شده است. با کمک این پیشرانه، 218 اسب‌بخار قدرت در 5200 دور در دقیقه و 320 نیوتن‌متر گشتاور در 2000 دور در دقیقه از طریق یک گیربکس 5+1 دنده دستی به دو محور منتقل می‌شود. آمیکو آسنا، ویژگی‌های مناسبی همچون قدرت آفرود، مشخصات فنی خوب، فضای کابین جادار، عایق‌بندی مناسب، فضای بار بزرگ و … دارد. البته راندن آن در شهر کمی دشوار است‌‌.

 

امکانات و تجهیزات این پیکاپ عبارتند از صندلی چرمی، گارد ایمنی اتاق، رکاب، دوربین دید عقب، فرمان هیدرولیک، کنترل سیستم صوتی روی فرمان، صفحه نمایش لمسی سیستم سرگرمی،شیشه‌‌های برقی، سیستم تهویه مطبوع اتاق، دو ایربگ و سیستم‌‌های ترمز ABS به همراه EBD و DRPمجهز است. نسخه جدید، آسنا توربو دنده دستی نام دارد و از پیشرانه 4/2 لیتری توربوشارژ 4K22 برخوردار است‌. در ‌ عکس‌ها‌، گیربکس 6 دنده دستی دیده می‌شود‌ و کابین آن شبیه نمونه اتوماتیک است‌. امکانات نسخه جدید عبارت‌اند از تریم داخلی چرم مصنوعی، تنظیم الکتریکی وضعیت انتقال قدرت، کروز کنترل، سنسور نور، نمایشگر لمسی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، قفل دیفرانسیل محور عقب، تهویه الکتریکی دستی است.قیمت این پیکاپ تا یک میلیارد و 900 میلیون تومان نیز رفته است.

 

کلوت اتوماتیک/ مکث موتور/ قیمت یک میلیارد و 950 ‌میلیون تومان

4 کلوت

شرکت مکث موتور به تازگی نسخه جدید پیکاپ کلوت اتوماتیک را در قالب کلوت تیپ 2 وارد بازار کرده است تا با استانداردهای 85گانه مطابقت داشته باشد. در این تیپ، شاهد افزوده شدن برخی از امکانات و ویژگی‌های جدید به کلوت اتوماتیک هستیم.در تیپ 2 پیکاپ مکث کلوت اتوماتیک، شاهد افزوده شدن چراغ‌های روشنایی در روز (دی لایت)، سنسور نور، سنسور باران و سیستم پایش فشار باد تایرها TPMS هستیم. همچنین، گفته می‌شود که تغییراتی هم در بخش تنظیمات صندلی راننده اتفاق افتاده است.

 

مکث کلوت اتوماتیک مجهز به یک موتور 2/4 لیتری توربوشارژ با تکنولوژی میتسوبیشی است که با اتصال به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک 6AT، توانایی تولید 215 اسب بخار، قدرت و 320 نیوتن متر، گشتاور را دارد.این پیکاپ دو دیفرانسیل بوده و سه حالت برای انتقال نیرو به سمت چرخ‌ها در نظر گرفته‌شده که شامل وضعیت 2Hدیفرانسیل عقب سبک، 4H دو دیفرانسیل سبک و 4L دو دیفرانسیل سنگین می‌شود.از امکانات رفاهی و ایمنی این پیکاپ به این موارد می‌توان اشاره کرد: رینگ‌های آلومینیومی تراش خورد، قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)،مانیتور لمسی همراه با دوربین عقب، سیستم کروز کنترل، چراغ‌های روشنایی در روز (دی لایت)، سنسورهای نور و باران، بالابرهای الکتریکی شیشه‌های چهار در، دو ایربگ ایمنی، سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای. قیمت کلوت در بازار یک میلیارد و 860 میلیون تومان است کمتر از قیمت کارخانه!

 

پیکاپ زاگرس/ زامیاد سایپا/ قیمت یک میلیارد و 195 میلیون تومان

زاگرس

زامیاد پیکاپ جدیدی با نام زاگرس را به فهرست تولیدات خود در سال ۱۴۰۲ اضافه کرده است. این وانت پیکاپ شهری که قابلیت آفرود مناسبی نیز دارد، برای بازار ایران چندان جدید و ناآشنا نیست؛ چرا که پیش از این شرکت مکث موتور نسخه دیگری از این خودرو را با پیشرانه متفاوت به بازار عرضه کرده بود و حالا شرکت زامیاد هم ویرایش دیگری از این ماشین چینی را به مشتریان خود تحویل خواهد داد. پیکاپ آفرودی دو دیفرانسیل، در اصل یکی از محصولات شرکت چینی فودای بوده و با نام لیون F22 و اسامی دیگری در بازار چین و دیگر کشورها حضور دارد. زامیاد زاگرس از یک موتور 2/4 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی تحت لیسانس میتسوبیشی استفاده می‌کند.

 

این موتور که قبلا روی برخی وانت پیکاپ‌های موجود در بازار نظیر پیکاپ ریچ و آمیکو آسنا نیز به کار رفته بود، حالا در زاگرس کار خواهد کرد. این موتور می‌تواند ۱۳۱ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن.متر گشتاور تولید کند. چنین قدرتی برای یک وانت پیکاپ سنگین و خوش‌هیبت هیجان‌انگیز به نظر نمی‌رسد، اما توان آن برای کاربردهای معمولی مناسب است و کاربران زاگرس از این بابت مشکلی نخواهند داشت. زامیاد زاگرس به گیربکس دستی ۵ دنده با کلاچ تک‌صفحه‌ای خشک مجهز شده است.  قیمت این پیکاپ در بازار یک میلیارد و 330 میلیون تومان است.

 

فوتون تونلند جی 7/ایران خودرو/ قیمت یک میلیارد و 885 میلیون تومان

جی 7

فوتون تونلند یکی از محصولات شاخص ایران خودرو دیزل در بخش پیکاپ‌ها است. فوتون تونلند اوایل دهه 1390 خورشیدی به ایران آمد و شرکت ایران خودرو دیزل وظیفه تولید و مونتاژ این پیکاپ را برعهده گرفت. تونلند به دلیل اشتراک فنی با نسل‌های قبلی تویوتا هایلوکس، در ایران به هایلوکس چینی شهرت یافت. فوتون تونلند اتوماتیک جدیدترین محصول ایران خودرو دیزل در بخش پیکاپ‌های تولید داخل است. نسل نخست فوتون تونلند در قالب نسخه‌های بنزینی و دیزلی با گیربکس دستی به بازار ایران عرضه شد. ایران خودرو دیزل از ابتدای سال 1401، نسخه فیس‌لیفت پیکاپ فوتون را تنها با گیربکس دستی و پیشرانه دیزلی به بازار عرضه کرد.

 

در همین حین نسل دوم این پیکاپ با گیربکس اتوماتیک در نمایشگاه‌های مختلف خودرویی حضور یافت. فوتون تونلند اتوماتیک یکی از معدود پیکاپ‌های اتوماتیک تولید داخل کشور به حساب می‌آید که اکنون توسط ایران خودرو دیزل به صورت رسمی معرفی شده است. همزمان با تحول طراحی خارجی، ظاهر داخلی فوتون تونلند اتوماتیک نیز نسبت به نسخه‌های پیشین متحول شده است. سبک طراحی کابین فوتون تونلند اتوماتیک همانند کراس‌اوورهای نیمه لوکس چینی است و بنابراین سرنشینان سواری راحتی را درون این خودرو تجربه خواهند کرد.قیمت این پیکاپ در بازار 2میلیارد و 500 میلیون تومان است.