تا سقف 40‌هزار یورو برقی وارد می‌شود


روزنامه هفت صبح|  بالاخره پس از مدت‌ها آیین‌نامه مربوط به واردات خودروهای برقی ابلاغ شد تا روند واردات این دست محصولات سریع‌تر شود و شاهد تعداد و تنوع بیشتری از خودروهای برقی در ایران باشیم.

 

طبق اظهارات مهدی ضیغمی، مجری طرح واردات وزارت صمت، مشخص شد که سقف واردات خودروهای برقی ۴۰ هزار یورو تعیین شده تا دست وارد‌کنندگان خودروهای برقی در انتخاب محصول، نسبت به وارد‌کنندگان خودروهای بنزینی و هیبریدی بیشتر باز باشد.

 

به این ترتیب احتمالاً در آینده‌ای نزدیک باید منتظر حضور خودروهای تمام‌برقی گوناگونی اعم از ارزان، نسبتاً گران، ساده و لوکس میان وارداتی‌ها باشیم. طبق جدولی که منتشر شده، سود بازرگانی خودروهای برقی زیر ۲۰ هزار یورو فقط یک درصد، خودروهای بین ۲۰ تا ۳۰ هزار یورو ۱۱ درصد و برقی‌های بین ۳۰ تا ۴۰ هزار یورو ۲۶ درصد تعیین شده تا این محصولات به ظاهر پاک ارزان‌تر به دست مردم برسند.

 

درباره برندهایی که واردکنندگان اجازه آوردن محصولات برقی آنها به ایران را ندارند، فقط شرکت‌های آمریکایی ممنوع شده‌اند. به این ترتیب مثل همیشه شاهد حضور خودروهای آمریکایی، حتی تمام برقی‌ها هم در خیابان‌های ایران نخواهیم بود.

 

با توجه به مصوبه جدید در مورد واردات خودروهای برقی باید ببینیم که چه اتفاقاتی در این عرصه رخ خواهد داد.حالا با توجه به ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای نو و سقف 40 هزار یورو که حدود دو میلیارد و 285 میلیون تومان با یوروی 57هزار 100 تومانی است، چند خودروی برقی احتمالی را می‌توان وارد کرد.

هیوندای کونا ۲۰۲۴ 

هیوندای کونا برقی در دو نسخه Standard و Long Range عرضه می‌شود. در تریم Standard، یک موتور با 156 اسب‌‌بخار قدرت و 255 نیوتن‌متر گشتاور نصب شده ‌که علیرغم افزایش 20 واحدی قدرت نسبت به قبل، با کاهش 140 واحدی گشتاور روبه‌رو شده است. به لطف مجموعه باتری به ظرفیت 4/48 کیلووات ساعت، این خودرو می‌تواند 392 کیلومتر را طی کند.

4

 براساس استاندارد WLTP.تریم Long Range از هیوندای کونا برقی، 218 اسب‌بخار قدرت و 255 نیوتن‌متر گشتاور در اختیار دارد و به کمک باتری 65/4 کیلووات ساعت، می‌تواند 490 کیلومتر مسافت را بپیماید. نسل دوم هیوندای کونا از تابستان و ابتدا با پیشرانه‌های بنزینی و هیبرید و سپس با پیشرانه برقی به اروپا وارد خواهد شد. نسل فعلی با قیمت پایه36400یورو در آلمان عرضه شده ولی انتظار داریم که نسل دوم هیوندای کونا با رقمی بالاتر از 40 هزار یورو به فروش برسد.

 

نیسان لیف 2023 

سل دوم نیسان لیف با به‌روزرسانی میان‌دوره‌ای وارد میدان شده است. البته چهره جدید این خودرو را در ماه فوریه و در زمان معرفی نسخه اروپایی لیف مشاهده کرده بودیم، ولی اکنون مشتریان اهل ایالات متحده با این خودروی برقی آشنا شده‌اند.طرح جدید جلوپنجره، سپر و چراغ‌های جلو و نشان نورانی که در دماغه لیف 2023 نصب شده و همچنین نصب باله عقب و دیفیوزر جدید، چهره این خودروی برقی را کمی متمایز کرده است.

10

در تریم SV پلاس شاهد طرح جدید برای رینگ‌های 17 اینچ پنج پره هستیم.از دیگر تغییرات مهم نیسان لیف 2023، محدود شدن تعداد تریم‌های قابل انتخاب به دو تریم S و SV پلاس است. درباره ویژگی‌های این دو تریم اطلاعات چندانی نداریم، ولی خودروساز ژاپنی به مشتریان اطمینان داده‌ که قیمت مدل 2023 در حدود مدل قبلی باقیمانده است.لازم به یادآوری است که نیسان لیف 2022 در تریم‌های S و SV پلاس با قیمت به ترتیب28425 و36425 دلار به فروش می‌رسید.

 

البته تخفیف حمایتی دولت از خودروهای برقی، از این مبلغ کسر می‌شود. نیسان لیف 2023 با دو مجموعه باتری لیتیوم-یون به ظرفیت 40 یا 60 کیلووات ساعت عرضه می‌شود. باتری کوچک‌تر به موتور برقی 110 کیلووات متصل شده است‌ که 147 اسب‌بخار قدرت و 322 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند .

 

اما باتری بزرگ‌تر با موتور 160 کیلووات همراه شده ‌ که 214 اسب‌بخار قدرت و 338 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. با توجه به اینکه خروجی پیشرانه لیف 2023 با مدل قبلی یکسان است، انتظار داریم که شعاع حرکتی نیز مساوی با مدل 2022 و به ترتیب 240 و 344 کیلومتر باشد.