تیگوان نونوار شد


روزنامه هفت صبح، ارسلان سلیمانیان| ‌شاید هفته‌ای نباشد که خبر رونمایی از یک کراس‌اوور یا شاسی‌بلند منتشر نشود. هر برند را که نگاه کنید برنامه‌های فشرده‌ای جهت عرضه محصولات شاسی‌بلند دارد. از سایز کوچک شهری تا فول‌سایز بیابانی. از حدود 10 هزار دلار تا چند‌صد هزار دلار. از آمریکایی و اروپایی تا چینی و هندی و این اواخر هم ایرانی! البته که در این بین کراس‌اوورهای سایز کوچک و متوسط از محبوبیت بالایی برخوردار هستند.

Volkswagen-Tiguan-2024-1024-2d

استایل ظاهری زیباتر، ابعاد کاربردی و سایز مناسب برای ترافیک‌های شهری از جمله محبوبیت روزافزون این کلاس از خودروها به شمار می‌آید. طبیعی است که خودروسازان مطرح و صاحب سبک جهان برای عقب نماندن از کورس رقابت، محصولات جدیدی را در این کلاس عرضه می‌کنند. شرکت «فولکس واگن» به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز اروپا، به‌تازگی از نسل نو تیگوان رونمایی کرد که یک کراس‌اوور سایز متوسط به‌شمار می‌آید. خودروی محبوبی که پیش از این نیز راهی بازار کشورمان شده و محصولی نام‌آشنا در بازار ایران محسوب می‌شود.

 

شکل و شمایل ظاهری

زبان طراحی تیگوان حرف جدیدی برای گفتن ندارد و تقریبا همان الفبای مدل قدیمی‌تر (که در بازار کشورمان نیز عرضه شد) را دنبال می‌کند. البته انتظار زیادی هم نباید داشت. چراکه اساسا با یک محصول نسبتا ارزان‌قیمت آلمانی مواجه هستیم و نه یک شاسی‌بلند لوکس. با بررسی چهره این کراس‌اوور، همان شکل و شمایل آشنای چند سال اخیر محصولات فولکس را می‌بینیم که البته این بار کمی زنانه‌تر و جوان‌پسند شده است.

Volkswagen-Tiguan-2024-1024-46

شاید دلیل این امر جذب طیف بیشتری از خانم‌ها باشد. فراموش نکنیم که رانندگان زن در اکثر بازارهای جهانی از جمله طرفداران این کلاس به شمار می‌آیند. جلوپنجره حجیم در نمای جلو و پیوستگی چراغ‌های عقب در کنار رینگ‌های 17 اینچی اسپرت از جمله مهمترین اِلِمان‌های طراحی در این خودرو است که با در نظر گرفتن قیمت این خودرو، نمره قبولی می‌گیرد.

 

در داخل کابین نیز با یک طراحی پویا و مدرن روبرو هستیم که تفاوت چندانی با مدل قبلی ندارد. اما طراحان فولکس ادعا کرده‌اند که در طراحی داشبورد و کنسول میانی این خودرو توجه بیشتری به مسائل ارگونومیک شده. شرکت فولکس برای کراس‌اوور جدید خود، انبوهی از تجهیزات رفاهی و ایمنی را در نظر گرفته که سبب شده تا تیگوان یکی از مجهزترین خودروهای کلاس خود به‌شمار آید.

Volkswagen-Tiguan-2024-1024-47

هرچه باشد، آلمانی‌ها از تجهیزات ایمنی و رفاهی چیزی کم نمی‌گذارند! اما از جدیدترین تجهیزات رفاهی و ایمنی این خودرو می‌توان به سامانه تشخیص عابر پیاده در شب، سامانه تشخیص خطوط جاده، سامانه تشخیص خواب‌آلودگی راننده، سامانه تطبیق نور با شرایط جاده، سامانه کنترل کروز هوشمند با قابلیت ترمز اتوماتیک، پارک خودکار، سیستم صوتی حرفه‌ای با 8 بلندگو و نمایشگر 10 اینچی، رینگ‌های آلیاژی 18 اینچی و دوخت تمام چرم تریم داخلی اشاره کرد.

 

مشخصات فنی و شرایط بازار

فولکس تیگوان به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری مجهز شده که ۲۰۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. البته نسخه قدرتمندتر این خودرو نیز با موتور توربو ۲۶۲ اسب‌بخاری به زودی در دسترس مشتریان خواهد بود. همچنین مشتریان فولکس از بین گیربکس 5 سرعته دستی یا 6 سرعته اتوماتیک حق انتخاب خواهند داشت.

Volkswagen-Tiguan-2024-1024-10

شتاب صفر تا 100 این خودرو حدود 9 ثانیه اعلام شده و مهندسان آلمانی برای نسخه قدرتمند‌تر یک جعبه دنده اتوماتیک هوشمند از نوع DSG در نظر گرفته‌اند که وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌ها را بر‌عهده خواهد داشت. قیمت پایه این خودرو از حدود ۳۰ هزار دلار شروع می‌شود و در مدل‌های فول‌آپشن به ۴۰ هزار دلار می‌رسد. فروش مدل جدید تیگوان از تابستان سال جاری آغاز خواهد شد.