قاب تاریخ و سفر به ایران قدیم


هفت صبح‌ ‌| ‌با قاب تاریخ به ایران قدیم سفر‌ و یادی ‌‌از ‌گذشته می کنیم. در تهیه این مجموعه، از تصاویر کمتر دیده ‌شده‌ای استفاده شده که تماشای آنها خالی از لطف نیست. 

برای دیدن تصاویر و شرح آن ادامه مطلب را بخوانید.

 

عکسی کمتر دیده شده از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مرد تاثیرگذار دهه 60 در مراسم تصدی ریاست‌جمهوری بنی‌صدر. (انتخاب)

هاشمی رفسنجانی - قاب تاریخ

 

 

 

مغازه کفشفروشیتهرانسال ۱۳۵۵. عکس از برونو باربی (‌آژانس مگنوم)

قاب تاریخ ۲

 

 

 عکسی از علی حاتمی در پشت صحنه مجموعه تلویزیونی سلطان صاحبقران – سال 1354

 

قاب تاریخ ۱

 

ماجرای فعالیت هاگانا در ایران‌؛ در ایران دوره پهلوی، ایران به جولانگاه گروه‌ها و سازمان‌های صهیونیستی بدل شده بود. نشریه «خواندنی‌ها» به نقل از روزنامه «قیام ایران» دراین‌باره چنین گزارش داد:«برخلاف تصور عموم، مرکز سازمان تروریستی هاگانا ‌ (سازمان تروریستی صهیونیستی) در تهران نیست و در اهواز است. ‌همچنین‌ مراکز فرعی آن در خرمشهر و آبادان است. افراد این سازمان مهمانخانه کارون اهواز را مرکز عملیات خود قرار داده و جلسات مرتب خود را در این هتل تشکیل می‌دهند. از این مراکز مرتبا بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی به شعبات فرعی تهران صادر می‌گردد»

تصویری از عناصر سازمان مخوف و جنایتکار هاگانا در فلسطین را می‌بینید.

(پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشکده تاریخ معاصر)

 

قاب تاریخ ۳

 

بازدید شمس پهلوی از کارخانه آبجوسازی مجیدیه

 

خواستگاه طبقاتی و وضعیت مالی خانواده پهلوی قبل از کودتای 1299 باعث شد که به محض کسب قدرت به دنبال جمع‌‍‌آوری مال و ثروت باشند. این میل که در عصر رضاشاه با غصب املاک و اموال مردم صورت گرفت، پس از شهریور 1320 و ورود نیروهای بیگانه که منجر به استعفای رضاشاه و ترک ایران شد، به امور اقتصادی و تجمع ثروت مبدل گشت.

 

در این بین خواهر بزرگ شاه، شمس پهلوی فعالیت چشمگیری داشت. اولین اقدام او تجارت الماس بود که در زمان حضور او در آفریقای جنوبی (زمان تبعید پدرش) انجام شد. ‌اسناد زیادی درباره تجارت الماس در سال 1320 در آرشیو مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر موجود است. از این اسناد برمی‌آید که رضاشاه نیز خود با این اقدام دخترش موافق بوده‌ و حتی در نامه‌‌ای که برای شمس نوشت قول داد که الماس درخواستی او را توسط اشرف به دست او برساند‌ اما پس از فوت رضاشاه دست شمس از آفریقای جنوبی کوتاه شد ‌. این رویه تا زمان دولت مصدق ادامه داشت. دکتر مصدق به دلیل صرفه‌جویی در امور اقتصادی دست خاندان شاهی را از کلیه امور برید و به جهت دخالت‌های بی‌دلیل اشرف و ملکه مادر در سیاست آن دو را به اروپا تبعید کرد. ‌‌اما پس از کودتای 28 مرداد 1332 که با وساطت آمریکاییان در ایران صورت گرفت شمس، اشرف و ملکه مادر به ایران بازگشتند.

 

از این زمان به بعد شرایط اقتصادی و اجتماعی ایران تغییر نمود. وام‌های آمریکایی به سوی ایران سرازیر گشت و فروش بشکه‌های نفت خام به حداکثر رسید ‌. ‌در این زمان شمس نیز وارد عرصه اقتصاد شد و با به ارث بردن املاک وسیع در غرب تهران و مهرشهر کرج صاحب ثروت عظیمی شد. او در ابتدا با فروش مقداری از این زمین‌ها سرمایه‌ای به دست آورد و علاوه بر سرمایه‌گذاری در امور مختلف خود به تأسیس یک کارخانه آب‌میوه در املاک خود دست زد. ‌

 

این کارخانه اولین کارخانه آب‌میوه بسته‌بندی در ایران بود. او اندکی بعد شروع به ساختن کاخی بزرگ در این املاک کرد‌ و با اخذ بودجه عمرانی دولت جهت املاک خود بر قیمت آن افزود و شهرکی در حوالی آن به نام مهرشهر کرج ایجاد کرد. هزینه زندگی شمس برطبق اسنادی که پس از انقلاب اسلامی منتشر شد شامل‌: ‌ سال 1349 پانزده میلیون تومان، 1350 بالغ بر 20 میلیون تومان و در سال 1351 معادل 25 میلیون تومان بوده است‌.

 

قاب تاریخ ۴

 

این زن، تبریز را به آشوب کشید

 

تصویری از سوگلی محمد‌حسن میرزا که در دوران سلطنت برادرش مدتی عهده‌دار حکومت آذربایجان بود و در تبریز اقامت داشت را ببینید. محمدحسن میرزا قاجار (زاده‌ ۱۲۷۸ خورشیدی در تبریز – درگذشته‌ ۱۳۲۱ خورشیدی در لندن) ملقب به حضرت اقدس، برادر و ولیعهد احمدشاه قاجار و آخرین ولیعهد سلسله قاجاریه بود.

 

او در شهریور ۱۲۸۸ به مقام ولیعهدی رسید و تا خلع سلطنت احمدشاه‌، جمعاً به مدت 16 سال ولیعهد ایران بود. احمدشاه پس از تاجگذاری، وی را به فرمانروایی آذربایجان منصوب کرد. نوشته حاشیه عکس : «دختر جهودی می‌باشد که محمدحسن میرزا موقع گردش در تبریز دیده، به وسیله مقتدرالسلطنه خواستگاری کردند ‌و به عنوان پرستاری به حرمخانه خود آورد که در سر این دختر، اهل تبریز قیام ‌کردند و بازار بسته ‌شد تا اینکه شبانه دختر را از حرمخانه مخفیانه فراری داده و در منزل یکی از نوکران ولیعهد پنهان نمودند و به اهل بازار اعلام گردید که ولیعهد دختر جهود را از حرمخانه خارج کرد تا اینکه بازار را باز نمودند» ‌(خبر آنلاین)

 

قاب تاریخ ۶