متهم به قتل یک توریست ایرانی است!


هفت صبح| در روزهای گذشته خبر قتل یک راننده تاکسی 58 ساله در استانبول، به دست یک مرد ایرانی در رسانه‌های ترکیه بازتاب زیادی داشت. صدها راننده تاکسی در اعتراض به این قتل خشونت‌آمیز، در شب قتل او به خیابان‌ آمدند و در مراسم تشییع جنازه او با جمعیتشان خیابان‌ها را بستند.

 

روز گذشته اعترافات این مرد ایرانی که نامش در رسانه‌های ترکیه «یوسف باقریان قره‌تپه» عنوان شده، منتشر شد و انگیزه او از این قتل را مشخص کرد. قتلی که در ماشین درحال حرکت اتفاق افتاد و با 12ضربه چاقو شروع شد و با بیرون انداختن مقتول از ماشین و سرقت تاکسی پایان یافت. البته باقریان نتوانست زمان زیادی را بعد از قتل این مرد، صرف کند و فقط  300متر بعد از صحنه جرم، در ترافیک خیابان‌های استانبول به دست پلیس‌های لباس شخصی دستگیر شد.

 

سه روز پیش بود که یاشار یانیک‌یورک، راننده تاکسی 58 ساله، یوسف باقریان قره‌تپه 42 ساله را در محله کادیکوی استانبول سوار کرد. باقریان که در صندلی کمک راننده نشسته بود از راننده تاکسی خواست تا او را به محله ساریر ببرد. در بین راه و در حوالی ساعت شش غروب بین این دو دعوایی شکل می‌گیرد و باقریان که در برخی رسانه‌ها ادعا شده، تحت تاثیر مواد بوده، با چاقو به یانیک‌یورک حمله می‌کند. 12 بار چاقو را در بدن او فرو می‌برد و راننده تاکسی که کمربندش را بسته بوده، نمی‌تواند خودش را از دست او نجات دهد. باقریان کمربند او را باز می‌کند و پیرمرد ترک را از ماشین در حال حرکت به بیرون پرتاب و با همان تاکسی از محل جرم فرار می‌کند. یاشار یانیک‌یورک همان‌جا و در وسط خیابان، جان خود را از دست می‌دهد.

 

  

قرار بود قاچاقی به آلمان برود

 

ویدئویی از لحظه دستگیری باقریان در رسانه‌های ترکیه منتشر شده است. او سوار بر تاکسی زرد دزدی، در ترافیک محله مسلک استانبول مانده و ناگهان دو پلیس لباس شخصی از ماشین‌های خود پیاده می‌شوند و باقریان را از ماشین بیرون کشیده و دستگیر می‌کنند. او به اتهام «قتل عمد با انگیزه شیطانی» و «سرقت» به زندان فرستاده شده است.

 

باقریان که به‌درستی نمی‌توانسته به زبان ترکی صحبت کند، در بازجویی‌های پلیس گفته که بعد از حادثه دست‌وپای خود را گم کرده و تصمیم گرفته با همان ماشین فرار کند. از طرفی دوربین داخل تاکسی هم روشن بوده و ثانیه به ثانیه این قتل را ضبط کرده است. بعد از دستگیری مشخص می‌شود که این مرد ایرانی حدودا دو ماه پیش با ویزای توریستی سه‌ماهه وارد استانبول شده و به دنبال کار بوده اما هیچ کاری تا به امروز پیدا نکرده است. او همچنین گفته است که پیش از این در ایران حسابدار بوده. برنامه‌ داشته که در صورت پیدا نکردن شغل، به صورت غیرقانونی به آلمان مهاجرت کند. او در این مدت در یک هتل در بی‌اغلو اقامت داشته و سعی داشته قاچاقچی‌هایی را پیدا کند که او را از ترکیه به آلمان ببرند.

 

او در اعترافش گفته است که حدودا ساعت دوازده و نیم ظهر 17 آوریل یک تاکسی گرفته و از راننده خواسته تا او را به «جاهایی ببرد که توریست‌ها نمی‌شناسند.» راننده او را در چندین محله می‌چرخاند و می‌گوید می‌تواند در ازای 200 دلار تا ساعت پنج عصر او را در ترکیه بچرخاند. به گفته او تاکسی‌متر روشن نبوده اما حدودا یک تا یک ساعت‌ونیم با ماشین چرخیده‌اند. باقریان می‌گوید که وقتی سوار شده به راننده گفته که 500 لیر دارد و با همین مقدار پول او را به محله‌های مختلف ببرد و حرفی از کرایه دلاری زده نشده بود. او در اعترافات خود گفته است: «به او گفتم که قرار نبود به دلار از من پول بگیری. چرا حالا از من 200 دلار می‌خواهی؟» سر همین موضوع بین این دو دعوا بالا می‌گیرد و به گفته باقریان، راننده تاکسی به او فحش می‌دهد. او هم عصبانی می‌شود و او را با یک چاقوی جیبی به قتل می‌رساند. او علاوه بر دزدیدن تاکسی، پولی را هم که در داشبرد ماشین بوده را به سرقت می‌برد.

  

همراه داشتن دستبند و چسب نواری

 

پلیس همچنین اعلام کرده که وقتی باقریان دستگیر شده، همراه خود 10 عدد دستبند پلاستیکی، یک عدد نوار چسب و یک قیچی داشته است. وقتی از او پرسیده شده که آیا از قبل نقشه این قتل را کشیده بوده یا نه پاسخ داده که این وسایل را برای بسته‌بندی کردن وسایلش همراه خود داشته است. او همچنین ادعا کرده است که تحت‌تاثیر هیچ گونه موادی نبوده است. باقریان می‌گوید با وجود این‌که بین او و مقتول درگیری شکل گرفته، او پول‌های این راننده تاکسی را هم دزدیده، «چون به پول آن نیاز داشته است.» باقریان قره‌تپه بعد از ابراز پشیمانی به جنایات خود اعتراف کرده است.