لشکرکشی دانیل علیه فیتو


روزنامه هفت صبح| روز سه‌شنبه، دانیل نوبوآ، رئیس‌جمهوری اکوادور از نیروهای مسلح و پلیس کشور خواست تا «برای حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور، علیه سازمان‌های تبهکار، تروریسم و گروه‌های مسلح بسیج شوند.» او یک روز قبل از این درخواست، در سراسر کشور «وضعیت اضطراری» اعلام کرده بود.

دانیل نوبوآ که ۳۶ سال دارد و جوان‌ترین رئیس‌جمهوری تاریخ اکوادور محسوب می‌شود، از سه ماه قبل به این مقام دست یافته است. او فهرستی دقیق از ۲۲ گروه‌ تبهکار ارائه کرده و از ارتش و نیروهای انتظامی خواسته است که در برابر آنها با قاطعیت و در عین حال با احترام به حقوق بشر مقابله کنند.

اما درست یک روز قبل از آن که وضعیت اضطراری در اکوادور اعلام شود، آدولفو ماسیاس، مشهور به «فیتو»، رهبر باند قاچاقچیان «لُس چونروس» و یکی از مشهورترین قاچاقچیان مواد مخدر جهان از زندان گریخت. هنوز معلوم نیست که او با چه نقشه و به چه شکلی از زندان خارج شده است. فرار فیتو با آشوب‌هایی در چند زندان همراه بود.

 

همچنین روز سه‌شنبه اعلام شد که فابریسیو کولون پیکو، رهبر گروه تبهکار «لُس لوبوس» نیز از زندان فرار کرده است.دولت معتقد است که انگیزه اصلی آشوب و خشونت، طرح رئیس‌جمهوری برای ساخت یک زندان جدید فوق‌امنیتی است، با این هدف که رهبران اصلی باندهای قاچاق و جنایت را در خود جای دهد.

 

اینطور که پیداست، «فیتو» نیز با آگاهی از این طرح، تصمیم به فرار از زندان گرفته است. رئیس ستاد مشترک ارتش اکوادور اعلام کرد که «رویدادهای دو روز اخیر نشان می‌دهد که اقدامات دولت، سازمان‌های تبهکار را به خطر انداخته است و در نتیجه آنها با به‌راه انداختن موج خشونت قصد ارعاب مردم را کرده‌اند.»

جالب است بدانید روز سه‌شنبه و در حالی که برنامه‌های شبکه تلویزیون دولتی به طور مستقیم پخش می‌شد، ناگهان یک گروه مسلح وارد ساختمان تلویزیون شدند و بعد از کتک زدن کارمندان، مقداری مواد منفجره (دینامیت) در محل باقی گذاشت. بعد از این واقعه پلیس با آن‌ها وارد نزاع مسلحانه شد و سیزده نفر را با اسلحه و مواد منفجره دستگیر کرد.

 

البته این پایان درگیری گروه‌های تبهکار و نیروهای پلیس در اکوادور نبود و در همین روز، هفت مأمور پلیس در سه استان مختلف ربوده شدند. همچنین در دو شهر دیگر انفجارهایی رخ داد که هنوز تلفات احتمالی آن معلوم نیست. جنایتکاران ویدئوهایی از قتل دو نگهبان زندان منتشر کرده‌اند که مردم را سخت وحشت‌زده کرده است. شهرداری شهر کیتو – پایتخت – نیز اعلام کرده که انفجارهایی در شهر رخ داده است.

در مورد علل انفجارها هیچ خبری مخابره نشده و هنوز هیچ گروهی مسئولیت این کار را به عهده نگرفته است. اهالی اکثر شهرهای بزرگ اکوادور که از این اوضاع وحشت کرده‌اند، بیشتر مغازه‌ها و مدارس را بسته و به خانه‌ها پناه برده‌اند.

همچنین افراد مسلح وابسته‌ به کارتل‌های مواد مخدر، به چند مرکز خرید هجوم بردند و تعدادی از مردم حاضر در این مراکز را گروگان گرفتند. به گفته رئیس‌جمهوری، کشور گرفتار «یک درگیری مسلحانه داخلی» شده است. به درستی معلوم نیست که این «درگیری مسلحانه» تا یک «جنگ داخلی» چقدر فاصله دارد.

 

با توجه به تشدید خشونت باندهای جنایتکار، دانیل نوبوآ، رئیس‌جمهور اکوادور، ارتش و نیروهای مسلح این کشور را به نبرد علیه باندهای قدرتمند این کشور آمریکای جنوبی فرستاد. بر اساس فرمان ریاست‌جمهوری، قرار است این سربازان علیه حدود ۲۰ سازمان جنایتکار عملیات نظامی انجام دهند. اکوادور اکنون در مبارزه با جرایم سازمان‌یافته باندهایی قرار دارد که در جنگ با یکدیگر هستند.

در این فرمان آمده است که این باندها سازمان‌های تروریستی و طرف‌های متخاصم غیر‌دولتی هستند که باید از بین بروند. خائیم ولا، فرمانده ارتش گفت: «همه این گروه‌ها اکنون اهداف نظامی هستند.» اکوادور که حدود ۱٨ میلیون جمعیت دارد، زمانی کشور آرامی بود. اما قاچاق کوکائین آتش خشونت را شعله‌ور کرد.

اکوادور کم‌کم به یکی از پایگاه‌های صدور کوکائینی تبدیل شد که در اصل در پرو و کلمبیا تولید می‌شد. بین سال‌های ۲٠۱٨ تا ۲٠۲۳، تعداد قتل‌های خیابانی هشت برابر افزایش یافت. تنها در سال ۲٠۲۳،  بیش از ۲۲٠ تن مواد مخدر ضبط و ۷٨٠٠ نفر در خشونت‌ها کشته شدند.

برخی کشورهای اروپایی از شهروندان خود خواسته‌اند که از سفر به اکوادور خودداری کنند. روسیه نیز اعلام کرده «به دولت اکوادور برای بازگرداندن آرامش اعتماد دارد و نیازی به مداخله خارجی نیست.» دولت‌های برزیل، شیلی، کلمبیا و پرو نیز اعلام کرده‌اند که پشتیبان دولت اکوادور هستند. (رادیو فرانسه، بی‌بی‌سی و دویچه وله)