منتظر ارزانی خودرو باشیم یا گرانی؟


هفت صبح|پیش بینی‌های مختلفی تا کنون از وضعیت بازار خودرو در سال ۱۴۰۳ شده است. اما بالاخره تکلیف چیست؟ ‌در ادامه مهم‌ترین پیش بینی‌ها از روند بازار خودرو در سال ۱۴۰۳ آورده شده است.

۱- اسد کرمی رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودروی تهران: موضوعی که به کسادی بازار خودروی شب عید امسال انجامیده کمبود نقدینگی در دست مردم است.تداوم جریان کنونی حاکم بر بازار خودرو احتمالا به افزایش قیمت انواع خودرو در سال ۱۴۰۳ می‌انجامد.

۲- فرهاد احتشام‌زاد، کارشناس صنعت خودرو: پیش‌بینی من این است که پیشرفت خودروسازان داخلی ادامه خواهد داشت. یعنی الان سهم بازار زیادی را داریم که توسط خودروسازان بخش خصوصی گرفته شده است. تنوع زیادی را وارد بازار کردند و بخش خصوصی به خوبی در این حوزه وارد شده؛ این در حالی است که معضلاتی مثل مکانیزم‌های قیمت‌گذاری یا تغییر تعرفه‌ها، نتوانسته آن‌ها را دچار چالش بزرگی کند. اگر زیرساخت‌ها فراهم نشود، اعم از ارتباطات بین‌المللی، تخصیص ارز. تامین مواد اولیه با نرخ‌های رقابتی، خودرو‌های دولتی و قطعه‌سازان نیز توان معجزه نخواهند داشت و نیازمند پشتیبانی هستند که بتوانند تولید را بالا ببرند. ادامه روال فعلی، شکاف بیشتری را به طور قطع میان عرضه و تقاضا به وجود می‌آورد و کماکان این انتظار قرعه‌کشی و شانس و برنده شدن در حوزه خودرو را باید داشته باشیم.

۳- بابک صدرایی، کارشناس خودرو: آنچه در شرایط فعلی قابل پیش‌بینی است این است که طبق گفته رئیس سازمان برنامه، در سال آینده تورمی حدود ۴۰درصدی را داریم. در نتیجه، به‌نظر من در گران‌شدن خودرو در سال آینده، چندان جای شک و شبهه‌ای نیست.

۴- سعید مدنی، کارشناس خودرو: در اقتصاد کشوری که حداقل یک تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی وجود دارد و بالطبع این تورم برای سال آینده هم بدتر می شود و هیچ فکردرستی  برای حل و از بین بردن تورم وجود ندارد نباید انتظار این را داشته باشیم که قیمت خودرو ثابت بماند.درمجموع هر دو خودرو ساز کشور افزایش قیمت را خواهند داشت.

۵- سعید موتمنی، رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه داران خودرو: اگر نرخ تورم کنترل شود، قیمت خودرو بالا نمی‌رود و یا اگر نرخ تورم کنترل نشود، اما افزایش تولید داشته باشیم، شرایط بازار خودرو متفاوت می‌شود. در هر صورت مصرف‌کننده برای خرید خودرو هزینه بیشتری پرداخت می‌کند و اگر محدودیت عرضه نبود و خودرو به اندازه کافی وارد می‌شد که نیاز بازار تامین شود، فاصله قیمتی هم کمتر می‌شد.

۶- امیرحسین کاکایی، کارشناس بازار خودرو: در بخش متوسط قیمت‌ها که خودروهای بالای یک میلیارد تومانی است، یک بازار بسیار متنوع و رقابتی داریم؛ البته به معنای این نیست که قیمت‌ها پایین می‌آید، زیرا ارزش ریال پایین می‌آید، ولی در بازار شاهد فروش قسطی خودرو هستیم، زیرا خریدار وجود ندارد. سال ۱۴۰۳، سال عجیبی است، زیرا از یک طرف در بخش خودروهای زیر یک میلیارد با چالش‌های جدی روبه‌رو هستیم و نمی‌دانیم چه اتفاقی می‌افتد، اما از آن طرف در بخش خودروهای بالای یک میلیارد تومان، تنوع زیاد داریم و رکود اتفاق می‌افتد.