نگرانی‌ها از حمله اوکراین به ‌نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا


کدخبر:
۵۵۵۷۹۳


تاریخ خبر:



نگرانی‌ها از حمله اوکراین به ‌نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا

نیروگاه برق هسته‌ای زاپروژیا ‌اعلام کرد که یک پهپاد اوکراینی را بر فراز این نیروگاه سرنگون کرده است


استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل گفت: گوترش و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره حمله نیروهای مسلح اوکراین به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا مواضع مشترکی دارند و بشدت نگران این مساله هستند.‌نیروگاه برق هسته‌ای زاپروژیا تحت کنترل روسیه امروز (دوشنبه) اعلام کرد که یک پهپاد اوکراینی را بر فراز این نیروگاه سرنگون کرده است.

نیروگاه زاپروژیا تحت کنترل روسیه امروز با انتشار تصویری از رآکتور شماره ۶ این نیروگاه، از سرنگونی یک پهپاد کامیکازه اوکراینی (پهپاد انتهاری) بر فراز این رآکتور خبر داد.مسکو اوکراین را به حملات دیگری در روز یکشنبه نیز متهم کرده و خواستار مداخله غرب برای توقف این حملات شده بود.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به این اعتراض روسیه، حمله پهپادی اوکراین به این نیروگاه را «نقض آشکار اصول اولیه حفاظت از بزرگترین نیروگاه برق هسته‌ای اروپا» خواند و خواستار توقف سریع این حملات شد.

نیروگاه برق هسته‌ای زاپروژیا بعد از حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ تحت کنترل روسیه در آمد. مسکو و کی‌یف بارها یکدیگر را به حمله به این نیروگاه متهم کرده‌اند.رآکتور شماره ۶ این نیروگاه طبق اعلان مسکو در حال حاضر تعطیل است. در عین حال، هرگونه حمله نظامی به این نیروگاه می‌تواند یک فاجعه هسته‌ای به‌دنبال داشته باشد.

 



کدخبر:
۵۵۵۷۹۳


تاریخ خبر: